Gå till innehåll

Uppstarten av mitt första saltvatten :)


Jmaurach

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Är en gammal sötvatten akvarist som nu äntligen fått tummen ur och gått över till salt.

För er som inte vill läsa är frågan varför och vad är det som är grumligt i mitt nya system? (Nästan uteslutit bubblor)

För er som vill läsa så ser min setup ut såhär. Är den ok?

2 100liters med gemensam sump på 50liter.

Returpump eheim 1000 liter.

belysning LED 120w per akvarie.. En ai hydra 52 och en oceangarden.

en 4000liter cirk pump i varje. Wp10.

skummare är bubbel magus C5

15kg levandesten.

En påse redsea levande sand.

alla vatten värden är ok och inom rekommendation.

Det har nu gått 2 dagar sedan jag satte i sand och sten men det är lite grumligt. Små partiklar som åker runt med strömmen. Vad är det? Normalt? Nystartade sötvatten brukar ju klarna upp efter 2 dagar.

Partiklarna stiger inte utan bara åker med, inte luft då va? Har bubbelfälla i sumpen.

Har jag jag glömt nämna något så fråga.

Med vänlig hälsning, Jim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jim och vad kul att du startar med salt!

Det "grumliga" som du säger kan lösas med en filterstrumpa i sumpen, det är mycket troligt att partiklarna är en blandning av sand och "skit" som finns i levandestenen och sanden.

Hur är streamerpumparna riktade, mot ytan eller mer mot botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den levande sanden är mest troligt boven i dramat. När jag tillsatte en påse Red Sea levande sand till mitt kar tog det nära på tre dagar innan vattnet var "som vanligt" igen.

En filterstrumpa eller ett litet innerfilter med lite vadd kan snabba upp processen åt dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan liten fråga som dök upp, vad är det för rödbruna fläckar som kom i sanden på mitt ena kar? För mycket belysning? Körde mjukstart i tre dagar, va det för lite? Eller måste hela cykeln gå färdigt? Alla vattenvärden är ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon sorts norm är väl ca åtta veckor för uppstart där man sakta ökat belysningen med en timme extra i veckan.

Då kör du safe. Sen finns det olika sätt att snabba upp processen, men det kommer alltid olika stadier av alger etc tills allt är stabilt.

Det du ser är antagligenkiselalger

I med erimiter och sniglar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...