Gå till innehåll

Fosfat i RODI-vattnet, vad byta & hur?


ormet

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat mäta fosfat i mitt osmosvatten. 0.02 ganska exakt efter en handful mätningar under ett par veckors tid.

Jag har en TDS-mätare som mäter in & ut & trodde den skulle säga till men det slog mig att den mäter ju extremt grovt. Ger utslag först vid 1ppm. Det är ganska långt ifrån 0.02.

Hursom, jag gissade att jag skulle byta DI-resin för att få 0.00 på osmosvattnet. Så jag köpte FM MB7 och monterade isär min osmosanläggning för att till slut få den här i handen:

post-6362-14468933586576_thumb.jpg

ur en sån här:

post-6362-14468933586888_thumb.jpg

Jag har ingen aning om hur jag får in nytt resin i den. Gissar på att jag har en osmosanläggning där jag måste beställa en ny kassett?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar Fauna Marin MB 20 eller?

0,02 i osmosvattnet är tveksamt om det är något att oroa sig för. Det är större felmarginal än så i mätningen. Och om vi tänker oss att det avdunstar 1% av vattnet varje dag så tillför du genom osmosvattnet 0,02*0,01=0,002 fosfat.

Troligen är maten en långt större källa till fosfat då. Se bland annat den här länken:

http://www.advancedaquarist.com/2012/3/chemistry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde kunna dra ur "toppen" rakt ut bara, och fylla med nytt media.

Tack, jag vågade inte börja bryta innan jag fick lite mer info.

Du menar Fauna Marin MB 20 eller?

0,02 i osmosvattnet är tveksamt om det är något att oroa sig för. Det är större felmarginal än så i mätningen. Och om vi tänker oss att det avdunstar 1% av vattnet varje dag så tillför du genom osmosvattnet 0,02*0,01=0,002 fosfat.

Troligen är maten en långt större källa till fosfat då. Se bland annat den här länken:

http://www.advancedaquarist.com/2012/3/chemistry

Yes, jag menar MB20. MB7 är nå slags bakterier.

Egentligen är jag nog inte så brydd i fosfaten, men DI-resinet tar hand om kisel med om jag inte minns fel? Och kisel-alger är inte så vackert. Så att jag konsekvent mäter fosfat i osmosvattnet tyder på att DI-resinet &/eller osmosen kanske släpper igenom annat tänker jag.

jag har kört den här Osmosanläggningen i 2,5 år utan att byta DI/Kol/RO-filter, bara ett partikel förfilter som kom med en ny behållare då den gamla sprang läck. Så känns bara lite som det är dags. Tack för artikeln, men den har jag läst förr :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jag vågade inte börja bryta innan jag fick lite mer info.

Yes, jag menar MB20. MB7 är nå slags bakterier.

Egentligen är jag nog inte så brydd i fosfaten, men DI-resinet tar hand om kisel med om jag inte minns fel? Och kisel-alger är inte så vackert. Så att jag konsekvent mäter fosfat i osmosvattnet tyder på att DI-resinet &/eller osmosen kanske släpper igenom annat tänker jag.

jag har kört den här Osmosanläggningen i 2,5 år utan att byta DI/Kol/RO-filter, bara ett partikel förfilter som kom med en ny behållare då den gamla sprang läck. Så känns bara lite som det är dags. Tack för artikeln, men den har jag läst förr :)

Eller så mäter du Si direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...