Gå till innehåll

Piggvar!


gardanne

Rekommenderade inlägg

Jag har skaffat min första saltbalja. En skurhink på 10 liter med vatten från oslofjorden. Har nämnligen fångat 4 piggvaryngel på 1-2cm och 6 näbbgädda/tobisyngel på ca 2cm. Alla har klarat temperaturförändringarna jag var orolig för i två dygn nu. Utom 3 som blev mat till den största piggvaren (därav artbestämmning). Har nu åkt och köpt en liten cirkulationspump och 5l saltvatten i en akvarieaffär för att ha lite cirkulation och få lite friskt vatten med lämplig salthalt. Dessa fiskar måste klara sig typ 10 dagar innan flytt till sthlm där min farsa håller på att sätta upp ett bräckvattenkar nu. Tänkte mata de med fryst krill tills dess. Vad kan jag mer tänka på för att få dem att klara sig? Goda råd är dyra för jag har alltid velat hålla små piggvarar och har blivit totalt nerkärad i dessa 4 yngel! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har googlat och hittar bara att det är drygt 3% djupare än 20m och varierande i ytan med betydligt sötare på sommaren.. Så 2,0%? Piggvar klarar ju ner till 0,5 så jag spädde akvarievattnet med ca 10% kranvatten men jag kanske ska späda det mer inser jag nu.. Skulle vilja låte det stå då så kloret går ur. Är fiskar generellt mycket känsliga för snabba skiftningar i salinitet? Har kanske koppat i 10% nu och det är ju säkert iaf 7-8 promille saltare :/ Är bakteriekulturen i akvarievattnet känslig för att bli spädd med 30% klorerat kranvatten eller kommer den inte att påverka fiskarna ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Min kollega fick med ett piggvar-yngel till museet för ett par år sen. Då hade ynglet inte lagt sig ned utan såg ut som en vanlig fisk. Men ganska snart började ögat att vandra och det blev en plattfisk, riktigt häftigt! Den åt levande artemia i början och gick sen över till fryst artemia och mysis.

Idag lever denna piggvar på Havets Hus i Lysekil och är runt 50cm. Den fick flytta från oss eftersom den var lite för glupsk och gav sig på alla fiskar under 30cm.

Här är en bild från i höstas när den flyttade.

post-5173-14468933613218_thumb.jpg

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel angående skötsel eftersom vi bara testat ett sätt. Hos oss gick denna var (och går ett par till) i vatten med salthalt 28-33 promille och temperatur 9-14 grader. Kan inte minnas att någon var har dött hos oss, så jag tror de är en ganska robust och tålig art. Dock blir de ju ganska stora och glupska :)

Lycka till!

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sjukt coola fiskar! Har tänkt på det, om de överlever till 10cm+ så måste jag väl skaffa ett kar med rejäl bottenyta och en kylare.. Vad hade ni för djup där eran gick? Undrar om de kan trivas i ett typ 80 högt akarium när de blir lite större.. Annars får jag väl lösa det på typ samma sätt som ni gjorde. Tack för infon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...