Gå till innehåll

Hur känsliga?


Fabhellmyrs

Rekommenderade inlägg

Hej! Tänkte skaffa ett akvarium och ha fejk koraller pga att vi åker bort en månad per år och har ingen bra vakt, men hur blir det då med fiskarna? Är dem känsliga eller hur mycket kommer han som vaktar behöva göra? Räcker det att ha en foderautomat och att vakten fyller på med vatten när det avdunstar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har enkla koraller som Stjärnpolyper, Xenia, Skivanemoner och mjukkoraller. Jag tillsätter inget och mäter inga värden utan byter bara vatten regelbundet (10% i veckan) och de trivs bra. Så det går att göra det enkelt.... Men om jag åkte bort en månad och slutade med vattenbytena så vet jag inte vad som skulle hända =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Hur gör du för att värdena skall hålla sig bra? Behöver man inte tillsätta något?

Som blackizzz sa så fungerar det i ett kar med låg belastning att bara göra vattenbyten. Jag kör med FaunaMarin Pro salt. Eftersom jag inte mäter värdena så vet jag ju inte om de är bra... men allt ser bra ut i akvarier och det är väl det viktigaste!

Jag skulle också rekommendera en osmolator som fyller på avdunstat vatten med en rejäl hink/kar så det klarar sig länge utan att behöva fyllas på. Då behöver vakten bara se till så foderautomaten är påfylld!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Hur vet jag om det är låg belastning?

Färre fiskar blir mindre belastning, eftersom du då matar mindre och det blir mindre fiskbajs i akvariet. Vart gränsen går beror på hur stor vattenvolymen är och hur stora fiskarna är... Jag har 2 små fiskar och 2 räkor i 70 liter + några sniglar. Det skulle jag kalla låg belastning. Men man får prova sig fram det finns väl inga klara regler och alla gör olika =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Om jag har låg belastning på ett kar på 80 liter håller sig alla ämnen bra bara man tillsätter salt när man byter vatten?

hur vet jag då om värdena är bra? Går det att se?

Japp när du byter vatten blandar du saltvatten med samma salthalt som du har karet! Om du gör som mig så struntar du i värdena helt. Byt bara 10% av vattenvolymen varje vecka så ska det gå bra. Du ser att värdena är bra om dina koraller är fina och växer samt att det inte är fula alger överallt typ. Det kräver fasta rutiner och tålamod men är enklare och lite billigare än att mäta olika värden och sen köra med tillsatser så de ligger på rätt nivå. Men det är ju en del av hobbyn också om man gillar det och vill hålla mer krävande koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! Hur gjorde du från början?

Ungefär så här: (Som sagt.. det finns många sätt att starta ett kar på men detta fungerade bra för mig)

Jag startade mitt kar med cirkulationspump, doppvärmare och osmolator (automatisk vattenpåfyllning av avdunstat vatten). Vatten blandar jag alltid med omvänd osmos (renar kranvattnet). Efter att vattnet fyllts upp i karet med rätt salthalt (1.025) och temperatur (26 grader) köpte jag 8kg ny levandesten från butik till mitt kar på 70 liter. Lät stenen vara ensam i karet med endast cirkulation (inget ljus) i 1 månad. Under tiden inhandlade jag belysning. Efter 1 månad började jag med 3 timmar ljus om dagen. Därefter ökade jag med 1 timme per vecka. När det började dyka upp lite alger köpte jag 5 sniglar och 2 eremitkräftor som "städar" akvariet på alger. Ca 2 månader efter uppstart var belysningstiden uppe i ca 8 timmar och jag började inhandla enklare koraller genom annonser här på saltvattensguiden. Ca 3 månader efter uppstart köpte jag några räkor och började mata för första gången. Ca 4 månader från start köpte jag 2 fiskar och började fylla på med fler koraller. Ända från första veckan har jag alltid gjort ca 10% vattenbyte i veckan! När jag byter vatten blandar jag 10 liter osmosvatten i en hink med salt med en cirkulationspump och låter det stå över natten så det blandas ordentligt. Innan bytet kollar jag av salthalten och tillsätter lite bakteriekultur (Microbe-Lift Special blend). När jag byter vatten suger jag ut den skit som samlats på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...