Gå till innehåll

Hur vet jag om vattnet står still någonstans?


Jonna

Rekommenderade inlägg

Hur vet jag om jag har cirkulation överallt?

Har någon något tips på hur man ska placera pumparna? Jag har ett 576 liters akvarium, just nu har jag 2 pumpar som sitter i varsitt bakre hörn och blåser mot framrutan. Men det känns inte som det funkar så bra...

Jag har bara sten och sand i just nu

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte se att det samlas någonting någonstans. Men jag är helt och hållet nybörjare på detta, så jag vet inte riktigt vad jag letar efter... Men jag tror inte det borde bli så mycket cirkulation bakom stenarna. Men om jag sätter pumparna mittemot varandra bakom så blir det ingen cirkulation framför, och tvärtom. Sätter jag en bak och en fram så blir det virvelström. Det är så mitt okunniga huvud tänker, om det är rätt har jag ingen aning om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet cirkulerar mer än var man kanske tror. Så länge det inte samlas detritus i hörn eller bakom stenar, så ligger du nog rätt bra till. När du väl börjar lägga i koraller så kanske du märker att du får byta plats på dom, för att eventuellt skapa områden med olika flöden. Va har du för pumpar?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På förbakningen står det boyu wave maker WM-4. Vet inte hur kraftiga de är i l/h men det står att de är till 500 litersakvarium. Jag fick med dom i ett startpaket.

Vad är det detritus? Och hur ser det ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På förbakningen står det boyu wave maker WM-4. Vet inte hur kraftiga de är i l/h men det står att de är till 500 litersakvarium. Jag fick med dom i ett startpaket.

Vad är det detritus? Och hur ser det ut?