Gå till innehåll

Hur vet jag om vattnet står still någonstans?


Jonna

Rekommenderade inlägg

Hur vet jag om jag har cirkulation överallt?

Har någon något tips på hur man ska placera pumparna? Jag har ett 576 liters akvarium, just nu har jag 2 pumpar som sitter i varsitt bakre hörn och blåser mot framrutan. Men det känns inte som det funkar så bra...

Jag har bara sten och sand i just nu

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte se att det samlas någonting någonstans. Men jag är helt och hållet nybörjare på detta, så jag vet inte riktigt vad jag letar efter... Men jag tror inte det borde bli så mycket cirkulation bakom stenarna. Men om jag sätter pumparna mittemot varandra bakom så blir det ingen cirkulation framför, och tvärtom. Sätter jag en bak och en fram så blir det virvelström. Det är så mitt okunniga huvud tänker, om det är rätt har jag ingen aning om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet cirkulerar mer än var man kanske tror. Så länge det inte samlas detritus i hörn eller bakom stenar, så ligger du nog rätt bra till. När du väl börjar lägga i koraller så kanske du märker att du får byta plats på dom, för att eventuellt skapa områden med olika flöden. Va har du för pumpar?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På förbakningen står det boyu wave maker WM-4. Vet inte hur kraftiga de är i l/h men det står att de är till 500 litersakvarium. Jag fick med dom i ett startpaket.

Vad är det detritus? Och hur ser det ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På förbakningen står det boyu wave maker WM-4. Vet inte hur kraftiga de är i l/h men det står att de är till 500 litersakvarium. Jag fick med dom i ett startpaket.

Vad är det detritus? Och hur ser det ut?

Tycker det är en bra fråga..det är inte självklart att du någon gång ser detritus samlas..jag har inte sett det på dryga 2 år..förövrigt ser man om cirken är ok..man kan följa något böskorn i strömmen..eller också kan man slänga i några sinking pellets o följa dom...nja man lär sig det där..detrius kan du söka på..för du kanske aldrig ser det om du har en belastning som är normal och ej övermatar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

boyu wave maker WM-4 verkar var styrning växelvis och det är bra! kapaciteten verkar vara från 80-500 liter och det är mindre bra tycker jag i ett 576..de blåser mot framrutan? prova att blåset går på längsen diagonalt i stället..kanske du bör komplettara med 1-2 streamer till som det inte behöver vara styrning på..det ska cirkulera rejält för stenens skull men för den skull inte typ tvättmaskin..vissa koraller mår bra av en rejäl ström andra inte..man får prova sig fram o sätta vissa i lä bakom stenar ..här finns en tråd hur det ser ut i pumpkapacitet i våra kar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56465-Cirkulationsligan-quot-turnover-rate-quot

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...