Gå till innehåll

Uppstart


Fabhellmyrs

Rekommenderade inlägg

så här såg det ut för mig:

* bestäm storleken på ditt kar

* bestäm teknik ta gärna i vad det gäller kapacitet och pumpar ( för du kommer att uppgradera förr eller senare så kan du återanvända allt eller det mesta).

* bestäm dig för vilken typ av ljus du vill köra med T5 MH eller LED. ( själv föredrar jag led men allt är en smaksak) tänk på om du ska ha fish only så kräver det inte något speciellt ljus.

När det är klart så och du har det hemma så köp salt det finns en uppsjö så välj ett bara och blanda vattnet i karet med saltet när det har löst sig så.. köp LS.

ett är tipset att köpa mycket död ls och lite levande ls , har du gott om cash köp bara levande. sen får karet stå och köra ett par månader ( jag lät mitt gå i tre månader). Det finns även medel som ska gör att du kan köra igång mycket snabbare har dock inte testat något av dem.

glöm inte tester mät ofta så har du har koll på när karet har "cyklat" klart. När det har cyklat klar så kan du köpa en eller två fiskar damseller brukar vara tipset har jag för mig.

jag kan ha missat något som andra kommer säkert att tillägga. Hoppas att har get dig en liten uppfattning om tiden etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du väl inkörd LS så skulle jag vilja säga att uppstarten kan ta 1 dag.

jag har startat 2 kar på det viset. Rätt bra med inkörd sten och ta det lugnt med matandet första veckorna.

Mitt 180-liters startades med 2 clowner, en frökenfisk samt några eremiter & sniglar på detta vis.

Mitt nya 490-liters startades på samma sätt fast med ytterligare lite fisk.

Har aldrig haft problem med nitrit, döda fiskar eller dylikt. Det enda som visat tecken på att inte trivas var min anemon när jag startade mitt 490-liters.

Den blåste inte upp "bubblorna" på samma sätt och blev lite mörk, men efter ett par veckor så var den lika fin som tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...