Gå till innehåll

Helglaskar direkt på alubänk?


denuo

Rekommenderade inlägg

Ja frågan är om man kan ställa ett helglasakvarium direkt på en alubänk med endast lite liggunderlag på pinnarna så att säga? Det är endast bottenskivan som har stöd då och glasrutorna runt om "hänger" i luften.

Eller måste man ha bänkskiva under hela botten?

Akvariet i fråga har typ 15mm glas i botten =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde fungera bra med karet vilandes enbart på alu ramen. Men jag hade aldrig gjort så. Köpa en skiva är så enkelt och tar bort en enorm mängd osäkerhet. Det hjälper även lite grann om det otäcka händer och botten spricker. Då faller inte all sten och djur ner direkt på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför då? Glaset är självbärande i ett korrekt konstruerat kar. Det enda det är känsligt för är punktbelastningar. Annars skulle man kunna ställa karet på en sittpall i mitten och vara nöjd ut. Är karet inte allt för högt går det nog utmärkt om man skulle få för sig att göra så. Men lättast är att låta hela karets längd vila på två reglar iaf. Då ligger det stabilt och trycket fördelas jämt över en stor yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Tack för svaren.

Så här ser det ut, 15mm glas i botten rakt på ställning. Det höll för förra ägaren :-) Men blev lite fundersam...

Det finns på blocket, för jag köpte det inte tillslut då det skulle bli för stort...

post-1034-14468933662487_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför då? Glaset är självbärande i ett korrekt konstruerat kar. Det enda det är känsligt för är punktbelastningar. Annars skulle man kunna ställa karet på en sittpall i mitten och vara nöjd ut. Är karet inte allt för högt går det nog utmärkt om man skulle få för sig att göra så. Men lättast är att låta hela karets längd vila på två reglar iaf. Då ligger det stabilt och trycket fördelas jämt över en stor yta.

Hänger inte riktigt med på var du vill komma. Korrekt konstruerat? Om det är konstruerat/dimensionerat för att klara sig utan skiva så är det det. Och ett kar med mer långsmal form behöver inte lika tjockt bottenglas givet samma höjd.

Det där med pallen vet jag inte var du fick det ifrån...

Oavsett så håller jag med i den allmänna slutsatsen att en stadig bottenskiva är att föredra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korrekt konstruerat är bara min filosofi att bottenrutan inte ska vara av tunnare glas än sidorutorna.

Botten är alltid självbärande i ett kar. Det måste den vara, trycket fördelas jämt utöver hela bottenrutan pga att vattnet fördelar sig jämt över hela karet. Stenar kan dock göra skillnad för detta då de har högre densitet än vatten men har man så mycket sten i mitten av karet att man kan börja prata om att tex glaset buktar där så har man en så pass kraftig punktbelastning där att rutan kommer spricka oavsett om den ligger på en skiva eller hänger i tomma luften.

Hur bred rutan är gör inte någon större skillnad, om bottenrutan inte klarar av att hålla när karet bara har stöd runt om i kanterna som om det ligger på en aluminium ram så kommer den heller inte hålla om den ligger på en skiva med frigolit under. Den kommer spricka då med. Möjligtvis inte omedelbart men det kommer inte hålla i längden, glaset ligger isf på gränsen för var det klarar av och minsta olycka kommer orsaka haveri.

Pall liknelsen blev inget vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad du menar med självbärande, men i min värld betyder det att den klarar att ta all last utan annan stödåtgärd.

Det är samma tryck över hela ytan, men påkänningen blir störst mitt på om man inte har en skiva under. Och ju längre från den stöttande rammen desto värre, dvs tjockare glas behövs

Sen så är jag rädd att du har fel i det fortsatta. Om man har en skiva under så kommer vattentrycket mötas av ett lika stort mottryck från andra hållet (Newtons andra lag) och glasskivan är därmed inte utsatt för någon böjpåkänning alls, bara ett absolut vinkelrätt och jämt fördelat komprimerande tryck som den inte har några problem att klara. Teoretiskt skulle den allså kunna vara lövtunn, i praktiken kan den absolut vara tunnare än sidoväggarna om den är konsteerad för bänk med skiva.

Sen är punktlaster från stenar etc en annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...