Gå till innehåll

Sebbes RSM


System_Infected

Rekommenderade inlägg

Tjena, tjena!

Sebbe heter jag och har för två veckor sen efter x antal år av pluggande i era trådar här införskaffat och startat upp ett RSM130D.

Har lite funderingar och känner att bästa stället att kolla det lär vara här :)

För det första, ni andra med RSM. Hur har ni gjort med kolet?

Efter ett par dagar med dåligt drag för att påsen flöt upp och fastna i pumparna tröttnade jag och flyttade den till facket brevid skummaren. Jag satt fast den med några sugkoppar.

Vad tror ni om det?

Flödet fungerar bra då, dock är det olika nivåer i alla tre delar (innan skummaren, efter skummaren och vid returpumparna) så nivåfönstret på sidan vart rätt onödigt.

Huvudsaken lär väll vara att nivån vid skummaren är bra och att det inte är så lågt vid returpumparna att dom suger luft?

För det andra har jag en liten teknisk fundering. Doppvärmaren är ej igång, bara inkopplad. Haft strul med värmen första veckan då jag fått fel adapter till extrafläkten (var upp emot strax över 29 grader ett tag). Sen nu när fläkten är igång är det tvärtom, strax under 26 grader dagtid, 26-27 när det är tänt och ner mot 25 under natten.

Första planen blev att timerställa fläkten så den stängs av under natten. Men pga sommarn stiger värmen då från 26 till runt 27 på natten. Ingen farlig värme men jag är ju ute efter en stabil temperatur. :P

Så min tanke nu är att ha fläkten igång hela tiden och ha doppvärmaren på timer så den bara är igång under natten (doppvärmare skrämmer mig efter alla skräckhistorier man läst).

Detta skulle även lämna utrymme i "elcentralen" för cirkulationspumpen som ska införskaffas (funderar på en MP10). Vill ju gärna kunna stänga av alla pumpar via dom smidiga knapparna på sidan vid matning etc.

Är jag ute och cyklar?

Sorry för WOT som första inlägg, hoppas någon pallar läsa och kan komma med några bra tips! För att göra det lite roligare kommer några bilder från uppstarten :)

/Sebbe

uzegu8ad.jpg

y3u3uza6.jpg

adu7y5yr.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skippar doppvärmaren och kör med en circulationspump så som du säger. doppvärmaren är onödig iallafall hos mig.

Ett tips är att ta bort fläkten som är där bak ovanför returen och köpa dig en ATO(automatisk vattenpåfyllare) eller så bygger du dig en själv. Finns några enkla guider till de tex på ww.oceanakvarium.se.

Det är bra om salthalten inte svänger för mycket då känsliga fiskar, koraller och andra djur kan ta stryk. Sen slipper du en massa jobb med att fylla på vatten hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skippar doppvärmaren och kör med en circulationspump så som du säger. doppvärmaren är onödig iallafall hos mig.

Hej!

Tack för svaret. :)

Men för att det inte ska bli för varmt måste jag ha fläkten, annars blir det över 29 grader. Och har jag fläkten igång blir det väldiga temperaturskillnader natt/dag.

Det är därför jag funderar på att köra doppvärmaren natt och fläkt dygnet runt. Vill ju landa på 26-27 och stanna där emellan.

Förstår du hur jag menar? :)

Ett tips är att ta bort fläkten som är där bak ovanför returen och köpa dig en ATO(automatisk vattenpåfyllare) eller så bygger du dig en själv. Finns några enkla guider till de tex på ww.oceanakvarium.se.

Det är bra om salthalten inte svänger för mycket då känsliga fiskar, koraller och andra djur kan ta stryk. Sen slipper du en massa jobb med att fylla på vatten hela tiden.

Ja, jag skaffade faktiskt en Tunze 3155 för det. Tröttnade ganska snabbt på att fylla på avdunstat vatten varje dag :P

/Sebbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar att byta upp sig till en Tunze 9002 och en mediabasket från InTank då blir karet både tystare och man får det lätt att placera filterpåsar med kol och annat i också.

Den planen finns, vill dock få originalgrejerna aatt lira nu till en början då den sjuka frakten inte är jättelockande :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det känns som om att det blir himla mycket onödigt jobb och onödigt att ha så mycket i huvudet. Glöm doppvärmaren på en dag och poff kanske 30 grader.

Fimpa fläkten där bak. du har 2 fläktar som sitter på högersida bredvid lysrören. Du kan köpa nya fläktar istället för original som både är tystare och bättre. kostar kanske 30 spänn styck. Dem ska heta fraction någonting. Enkla datafläktar. 50mm.

Mitt akvarium tror jag går ner mellan 24.5 på natten och upp till 27.5 som max på dagen med den metoden på sommaren. Då har jag ingen värme på i huset på ska tilllägas och jag har dessutom det främre locket öppet 24/7.

Iofs så har jag inte skummaren på hela tiden men vet inte om den höjer temperaturen. Jag brukar köra den ibland. Brukar räcka med vattenbyten och ha på den några dagar i veckan.

RSM130 är ett bra akvarium. Men det behövs lite uppgraderingar till det. Det jag rekommenderar är:

Nya returpumpar.

Nya fläktar

ATO

extra cirk pump

Den extra cirk pumpen kan du sen också ta ut o använda till att blanda nytt saltvatten. Funkar utmärkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det känns som om att det blir himla mycket onödigt jobb och onödigt att ha så mycket i huvudet. Glöm doppvärmaren på en dag och poff kanske 30 grader.

Fimpa fläkten där bak. du har 2 fläktar som sitter på högersida bredvid lysrören. Du kan köpa nya fläktar istället för original som både är tystare och bättre. kostar kanske 30 spänn styck. Dem ska heta fraction någonting. Enkla datafläktar. 50mm.

Mitt akvarium tror jag går ner mellan 24.5 på natten och upp till 27.5 som max på dagen med den metoden på sommaren. Då har jag ingen värme på i huset på ska tilllägas och jag har dessutom det främre locket öppet 24/7.

Iofs så har jag inte skummaren på hela tiden men vet inte om den höjer temperaturen. Jag brukar köra den ibland. Brukar räcka med vattenbyten och ha på den några dagar i veckan.

RSM130 är ett bra akvarium. Men det behövs lite uppgraderingar till det. Det jag rekommenderar är:

Nya returpumpar.

Nya fläktar

ATO

extra cirk pump

Den extra cirk pumpen kan du sen också ta ut o använda till att blanda nytt saltvatten. Funkar utmärkt!

Tjena! Tack för svar :)

Uppgradera fläktarna hade jag inte tänkt på, ska båda vara så dom blåser ut då eller en in som nu? Ska kolla upp fläkten du nämner.

Angående öppet lock så har vi katt så det går inte :P dock låter det intressant med dina temperaturer - det blir inga problem för dina invånare med så stor skillnad? Att det går ner lite på natten är ju naturligt men 27,5 - 24,5?

Om det fungerar kan jag ju köra bakre fläkten dygnet runt (om inte bytet av fläktarna i vid lysrören räcker såklart)

Osmolator har jag nu och resterande uppgraderingar är planerade :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny ide!

Om man kopplar en termostat till fläkten på baksidan som startar den om värmen överstiger typ 27 då borde värmen hålla sig runt 26-27 dygnet runt utan doppvärmare.

Någon som gjort något liknande och/eller vet om det finns ett sånt termostat som funkar i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Har nu gjort ett vattentest (3 veckor sen start)

Såg ut så här (hoppas jag läst av allt rätt):

NO2: 0,01

NO3: 5

Ph: 8

KH: 10,8

Sg: 1,024

Temp: 26,9

Antar att jag är i den sista fasen av inkörningen med högt nitrat. Bara att vänta och mäta igen om några dagar eller?

Något jag bör tänka på/göra enligt er?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 i nitrat är inte särskilt högt. Jag ligger på omätbart nitrat och hade gärna haft 5.

Tycker det ser bra ut. KH är högt, men inte farligt högt. Du kör kanske Red Sea Coral Pro eller dylikt som ger högt KH.

Kör du osmosvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 i nitrat är inte särskilt högt. Jag ligger på omätbart nitrat och hade gärna haft 5.

Tycker det ser bra ut. KH är högt, men inte farligt högt. Du kör kanske Red Sea Coral Pro eller dylikt som ger högt KH.

Kör du osmosvatten?

Tack för svar!

Stämmer bra att jag kör med Red Sea saltet.

Yes kör med osmosvatten :)

Tänkte göra ett vattenbyte på ca 10% efter helgen och se att det fortfarande ser stabilt ut då. Gör det det blir det nog en städpatrull :)

Tänkte köra på 10% VB i veckan från och med då men har inte gjort några byten nu under inkörningen. Är jag ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är viktigast att hålla koll på för dig i början kommer vara nitrit och ammoniak? Eller om de va ammoniak. De e giftigt men försvinner relativt fort. När nitrit är 0 så kan du i regel börja stoppa i fisk men du behöver inte stoppa i det värsta du hittar. Dem flesta börjar med någon frökenfisk. Sen för koraller så bör du hålla koll på nitrat och fosfat. Stenar kan läcka ur fosfat och kan vara jobbigt att bli av med. Men man ska kunna mäta den. Sen är de olika för sps lps och mjukisar. Nitrat spelar också stor roll där den i te får vara för hög men inte för låg beroende på koraller där med.

Ursäkta språket skriver på telefon.

KH ca och mg är viktiga. I vissa akvarium så går det åt mycket magnesium i början i andra inte. Och om det blir lågt med mg så kommer också ca att ändras. Ja är ingen expert på just de men det kan du läsa om i en pdf som finns här på guiden. Nånting för dummies ska den heta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Yes det där har jag koll på (tror jag), kommer observera en stund till och tänkte börja med lite städhjälp först nu efter helgen och om kanske 1-2veckor(?) nån fisk :)

Ja är ingen expert på just de men det kan du läsa om i en pdf som finns här på guiden. Nånting för dummies ska den heta.

Yes den guiden är bokmärkt på varje enhet i hemmet! Läst igenom ett par gånger men den åkte upp vid varje mätning ändå :P

Lär ta en stund innan det sitter helt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla va dem har för salthalt på dem affärerna du kommer besöka. Dem har oftast lite lägre än de vanliga och har du jättestor skillnad så kan det bli jobbigt för nya invånare att anpassa sig!

Smart ide! Det ska jag göra, tack :)

Även om man droppar sakta dock? Har inget emot att aklimatisera i nån timme+ om det är så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag acklimatiserar alltid över många timmar med luftslang med strypkran på som droppar sakta, sakta.Alla lägre djur är känsliga för skiftande vattenvärden. Det finns en digital termostat hos Conrad, tror den kostar nått på 300... smidig, du programmerar exakt den temp du vill att den ska slå på och av, men passa dig för att sätta temperaturproben i vattnet, då den är av metall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag acklimatiserar alltid över många timmar med luftslang med strypkran på som droppar sakta, sakta.Alla lägre djur är känsliga för skiftande vattenvärden. Det finns en digital termostat hos Conrad, tror den kostar nått på 300... smidig, du programmerar exakt den temp du vill att den ska slå på och av, men passa dig för att sätta temperaturproben i vattnet, då den är av metall.

Precis och då ska väll mina värden vs butikens inte spela så jättestor roll om man aklimatiserar nogrannt.

Tack för tipset på termostat, har du möjligtvis en länk? Skulle vara guld!

Om man täcker hela avkännaren i silikon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update!

Nu har jag införskaffat lite pumpar.

Det blev ett paket ifrån AquaBob med 2st Voyager 4 och en Wave Surfer. Kanske är lite överdimensionerade men funkar sjukt bra faktiskt. Lätt att ställa in och med både feed-mode och 8h night-mode :)

Försökte söka runt om dom innan men hittade inget men var så bra pris att jag sattsade och faktiskt sjukt nöjd med resultatet.

Skummaren gick helt loco också när all skit röjdes upp av pumparna :P fick höja röret säkert 2 cm och minska luften.

Summa summarum - väldigt nöjd men kanske byter till något mindre i framtiden.

u6uvazym.jpg

segu3yte.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...