Gå till innehåll

Ett mycket litet första akvarium


nanon

Rekommenderade inlägg

Jag har en plats avsatt brevid fåtöljen där jag har tänkt att ha ett akvarium i något sånär kvadratiska mått och då max 40cm ( ~35-40cm ) per sida, men på höjden kan jag lägga till om man skulle kunna tjäna på detta?

Efter att jag läst bl.a. här på forumet hur pass svårt det kan vara med ett litet saltvattensakvariun så har jag även övervägt sötvatten, men ni ska även veta att jag är pensionerad så jag kan om behövs ofta lägga till avdunstat vatten, så där i karet återställa balans pånytt.

Frågor,

Salt eller söt, kan man komma fram till fördelar och nackdelar på nåt sätt här?

Vart kan jag hitta akvarium i rätt storlek tror ni? Jag tycks inte finna någonting på nätet ialla fall som är i rätt storlek för mig. Dom närmsta är Optiwhite och Akvarium Cocoon för sötvatten, medan det för salt fnns ett som heter Nano Reef.

Jag kan ev., måttbeställa, men då får man nog lägga till x antal tusen, nån som gjort detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en plats avsatt brevid fåtöljen där jag har tänkt att ha ett akvarium i något sånär kvadratiska mått och då max 40cm ( ~35-40cm ) per sida, men på höjden kan jag lägga till om man skulle kunna tjäna på detta?

Efter att jag läst bl.a. här på forumet hur pass svårt det kan vara med ett litet saltvattensakvariun så har jag även övervägt sötvatten, men ni ska även veta att jag är pensionerad så jag kan om behövs ofta lägga till avdunstat vatten, så där i karet återställa balans pånytt.

Frågor,

Salt eller söt, kan man komma fram till fördelar och nackdelar på nåt sätt här?

Vart kan jag hitta akvarium i rätt storlek tror ni? Jag tycks inte finna någonting på nätet ialla fall som är i rätt storlek för mig. Dom närmsta är Optiwhite och Akvarium Cocoon för sötvatten, medan det för salt fnns ett som heter Nano Reef.

Jag kan ev., måttbeställa, men då får man nog lägga till x antal tusen, nån som gjort detta?

Fördelarna med saltvatten är att det finns fler färgglada organismer som är vackra att se på. Om man skaffar levande sten så följer det med massor med små organimer som är trevliga att studera. Jag tycker att det är enklare med saltvatten när man väl startat upp det.

Nackdelen är kostnaden.

Aqua medic blenny har måtten 40x40x50, annars finns ju clown-hotellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska se om jag kan få bort en bokhylla här, det där karet såg bra ut, men står här: http://www.zoo.se/blenny-reeftank.html att det är 50cm på bredden.

Men som sagt fint att du föreslog detta, för jag ska ta mig en funderare över bokhyllan och om jag kan få bort denna så kan jag köra på ett större.

Är bara rädd att jag totalt ska misslyckas med salt, det är ju där skon klämmer just nu så att säga. Men å andra sidan så tar jag ju inget lån:) på akvariumet, så lite får man allt riskera ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med saltvatten är framförallt enligt mig att man aldrig blir klar. Finns alltid något att göra vilket är roligt. Ett nano sötvatten fyller man upp med växter och fiskar och sen är man klar. Mkt lättare att tröttna på ett sötvattenskar.

Angående vilket akvarium du ska ha så kan du ju alltid måttbeställda ett eller köpa tex ett cocoonakvarium. Ett cocoonakvarium har ju dock inget fack för filtrering men har du inte höga krav på vilka koraller du ska ha utan nöjer dig med mjuka så räcker det utan problem att bara köra med vattenbyten varje vecka. Kranvatten kan du också köra med ifall det är enkla koraller du ska ha men är du intresserad av hårda koraller så ökar ju kraven

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...