Gå till innehåll

Reda ut några frågor (vattenbyte)


Warmar

Rekommenderade inlägg

Hej på er

Jag har länge läst om saltvatten och försökt lära mig hantverket. Men en fråga återkommer gång på gång och jag hoppas ni kan reda ut den åt mig.

Vattenbyten i saltvatten sker som jag förstår de ca en gång i månaden. Har hört att folk gör de oftare och andra med längre intervaller. Måste man blanda saltvattnet som man byter i separata hinkar eller liknande innan man byter vatten eller kan man blanda på plats direkt i akvariet? Hur går folk med stora akvarier med vattenbyten? Ett 200 l som jag har skulle bli ca 20 l i bytt vatten vilket är relativt överkomligt att blanda i externa hinkar etc. Men hur gör de som har riktigt stora akvarier (900 l och liknande )med vatten byten? De kan väll inte ha massa hinkar stående med blandat saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med två tunnor, en som fylls på med osmosvatten efterhand som det används och den andra för att blanda saltvatten i. När jag ska byta så pumpar jag över allt från osmostunnan till salttunnan, häller i en uppmätt mängd salt och låter det stå och gå runt. När det är blandat så har jag en pump som tömmer ett vattenbytesfack och och sen fyller upp det igen med vatten från salttunnan. Mer info här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?59836-Automatisering-av-sump-med-Apex-controller

Har snott de flest ideerna från den här tråden: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1711626

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha okej. De var smarta lösningar. Tack för tipsen! Har jag rätt om de är vattenbyte ca 1 gång i man den 20 procent? Till skillnad från sötvatten som är 1 gång i veckan 40-50 procent beroende på storlek. Hur kommer de sig att skillnaden är så stor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan byta vatten oftare eller mer sällan. Det beror lite på filosofi, mål & invånare.

Det finns ingen regel som säger at 50% i veckan för sötvatten men det är ett både billigt och enkelt sätt att hantera sina vattenvärden på i sötvattensvärlden.

När det gäller saltvatten så är det ett mer opraktiskt sätt att hantera sina vattenvärden, i allafall när man kommer upp i storlek på kar.

Jag personligen byter 4% i veckan för att jag är lat. 20% 1x i månaden skulle jag känna är en för stor & snabb förändring för mina Acropora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst om de som byter 80-90% varje gång de byter med stor framgång, men det blir nog omständigt om man har större kar, även för mig med 200 liter vatten så blir det besvärligt, men hade jag haft ett sumprum där jag hade kunnat ha ett vattenbyteskar ståendes så hade jag nog bytt iaf 80% vid varje vattenbyte.

I dagsläget blir det istället 25-30 liter en gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium (980 l ) är inbyggt i väggen, så det finns utrymme bakom akvariet för lite av varje bl.a. en 100 liters tunna där jag blandar nytt vatten. Jag brukar låta det "färdiga" vattnet stå minst ett dygn innan jag använder det, jag har en rejäl pump i tunnan som ser till att vattnet är i konstant rörelse.

Jag byter minst en gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej så de verkar som de finns många olika metoder. Men visst är sumpen främst tänkt som en behållare för att gömma teknik som värmar

e skummare etc och inte främst där man förvarar "nytt" vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...