Gå till innehåll

Led


oualid

Rekommenderade inlägg

Jag använder LED och kör lika mycket blått som vitt ljus i stort sätt hela tiden.

t.ex 30% vitt 30% blått, 50% vitt , 50% blått osv...

Är detta en bra lösning?

Eller ska det vara mer vitt ljus än blått?

Ändrat av oualid
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder LED och kör lika mycket blå som vit ljus i stort sätt hela tiden.

t.ex 30% vit 30% blå, 50% vit , 50% blå osv...

Är detta en bra lösning?

Eller ska det vara mer vit ljus än blå?

Jag skulle säga att generella konsensus är att det skall vara MINST 50% blått, men gärna mer än så...

Men smaken är som baken, och det fina med LED är just att det går att konfigurera som man själv önskar. Det spelar ju också in såklart, vad man själv tycker är snyggt -boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske jag inte är 100% men jag har för mig att vitt ljus är en blandning utav alla färger. Som solljus tex. Vissa utav ljusen tränger längre ner än andra. Rött ljus tex tränger inte ner så speciellt långt om man jämför med tex blått.

Om du ser bilder/filmer ifrån haven när dem dyker så ser det ju blått ut för att det blåa ljuset tränger längre ner.

Så vissa koraller som lever längre ner kan bli brända utav för mycket vitt ljus och det är mer "naturligt" för korallen med blått. Men det går att vänja dem flesta koraller till starkare ljus.

Vissa koraller behöver många spektrum av ljus och det får dem genom att inte vara på djup utan på reven istället.

Så det beror helt enkelt på vad för koraller du har. Men dem flesta går som sagt att vänja in efter eget tycke.

Någon annan kan ju säga till om ja hade helt fel men tror det ska stämma ganska bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta innebär att det inte finns nån generell regel som säger hur mycket av vitt resp. blått ljus man ska använda. I mitt kar mår LPS koraller bättre än SPS men det kan bero på andra faktorer förutom belysningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...