Gå till innehåll

Vad påverkar priset när man ska köpa levande sten


Julgran

Rekommenderade inlägg

Ska man räkna med olika priser på om levende stenen kommer från en nyimporterad sändning jämfört med ls som legat till sig hos handlaren ett tag?

Vad ska man räkna på för prisnivåer (mellan tummen och pekfingret)

Är det skillnad på pris om stenen kommer från Bali eller Fiji?

Påverkar stenens färgsättning priset? (en del är starkt lila och en del ser mest ut som grå betong med lite gröna alger på)

Större massiva klumpar - påverkar priset +/- kr/kg?

Porösa och smala/tunna bitar - påverkar priset +/- kr/kg?

Nyimporterad ls - 150-200 kr/kg?

Sten som legat ett tag hos handlaren - 120-150 kr/kg? (lite mindre växtlighet på stenen? Mindre skadedjur?)

Privatköp - 50-70 kr/kg (osäkerhet kring hur levande stenen verkligen är?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

oftast får du nyimporterade stenar om du beställer..

om vi paratar om 20-30 kg och uppåt..

priset beror oftast på handlarnas avtal och inköpspriser...

tveksamt om handlarna sitter på stenar en längre tid..sändningarna kommer ganska ofta..

det oxå beroende på butik iof..

i sthlm 160-200 kr/kg.

amazon akvarium i Karlstad säljer riktigt fina från bali för 130kr/kg!!!

kolla på stenarna innan ni köper de!

helst vill man ju att de ska ha levererats i vatten och har röda alger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priset beror en hel del på girigheten hos den du köper av. Om man ska vara krass. Har köpt sten av de 2 största saltaffärerna i sthlm och kan säga att prisskillnaden mellan dem inte märks på kvaliteten. 190:-/kg eller 110:-/kg. Jag vet vad JAG väljer. ;-)

Är stenen färgad av massa kalkalger betyder det bara att den befunnit sig i ljus, då dessa alger inte växer på sten som förvaras halvdunkelt. Men det har inget med priset att göra. I Sverige har varken utseende eller vikt nån betydelse för priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollar man i usa,så är stenen en hel vetenskap,ofta ligger stenen i fina akvarium,så man verkligen ser dem,se finns det olika sorter att välja på,i olika prisklasser,det saknar jag här.här tar man ofta vad som finns,och det är synd för stenarna är ju grunden för revet,alien one,bara för en sten är porös betyder det inte att den är bra,den ska lukta bra och vara full av liv,sen ska man ha både porös och hård sten,pga olika sorters bakterier,hade varit kul om vi här i sverige oxå fått lite av jenkarnas stenkultur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollar man i usa,så är stenen en hel vetenskap,ofta ligger stenen i fina akvarium,så man verkligen ser dem,se finns det olika sorter att välja på,i olika prisklasser,det saknar jag här.här tar man ofta vad som finns,och det är synd för stenarna är ju grunden för revet,alien one,bara för en sten är porös betyder det inte att den är bra,den ska lukta bra och vara full av liv,sen ska man ha både porös och hård sten,pga olika sorters bakterier,hade varit kul om vi här i sverige oxå fått lite av jenkarnas stenkultur

Absolut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på reefzone i örebro har dom ett stort kar som stenen ligger i som man kan ta upp och syna noggrant om man vill, det är bara att välja och vraka! jag har själv sten från både örebro och karlstad men det verkar vara helt olika sten typer. k-stad stenen är väldigt kompakt "oporös" jämfört med örebro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min lilla erfarenhet är precis tvärtom. En tung sten som delades var nästan stendöd och grå i mitten, medan en porös var härligt djupblå av alla bakterier.

Ja en sak e säker de kan omöjligt ha vart den stenen jag delade HAHAHA skoja bara de beror säkert på stenens härkommst. Jag vet att i de stora hela så har de alltid varit porös sten som gäller därför blev med lite förvånad över mängden liv i den här stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det beror nog helt på omständigheterna. Mina kom i samma låda direkt från Bali, men det finns ju ändå många andra faktorer att ta med i beräkningarna. På det hela taget så är det svårt att veta hur en sten ser ut inuti när man köper den, så man får helt enkelt gå på lukt och yttre utseende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...