Gå till innehåll

Kan man ha dessa ihop?


AndersS

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Skulle vilja skaffa två små fiskar till mitt lilla akvarium, har idag två små clownfiskar. Själv vill jag gärna skaffa en Nemateleotris Magnifica medan mina barn har siktat in sig på en Pseudochromis Fridmani. Så då är frågan om man kan ha de här ihop utan att det blir bråk?

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnifica ska nog fungera fint, men jag kan absolut INTE rekommendera en Pseudochromis.

Särskilt inte i ett så litet kar då dom kan vara rätt aggressiva och väldigt revirhävdande till den grad att dom till och med ger sig på fiskar som är flera gånger större än dom själva.

Allra värst är det med räkor då dom gärna sliter dom levande i bitar.

Vilket dom gör lätt då dom har så kallade "canintänder".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det finns ju en hel bunt av olika Pseudochromis.

Just Pseudochromis Fridmani har jag själv i mitt kar och den är väldigt försiktig av sig, har aldrig jagat en fisk eller räka.

Det är inte en annan Pseudochromis du tänker på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som med alla djur så variera personligheten med individen, men generellt sett så är pseudochromider något aggressiva.

Det är faktist bättre att ha dom i större kar, då i mindre akvarier finns risken att dom ser hela karet som sitt revir.

Går att läsa en del om dom på nätet, dom är också kända som "Dottybacks" på engelska.

http://reefkeeping.com/issues/2002-02/hcs3/index.htm

Of all dottybacks, Orchids are possibly the most "laid back." That is not saying much, however, as all dottybacks can hold their own in most situations. It does allow you to keep them in quiet settings much easier than some of their cousins, though. When kept with smaller, docile fish the Orchid dottyback will become boss of the tank. It will aggressively defend its cave and it will spend a good deal of time in plain view. In most cases it will not pester tank mates unless they venture to close to it's cave. When kept with aggressive swimming fish, such as Surgeonfish, Orchids are more likely to spend most of their time tucked tightly inside their cave and appear only at feeding time. Orchids pose a threat to ornamental shrimp, though not in all cases. If the fish is added after the shrimp it is possible for the two to co-exist. Once the fish is established, it would be best not to add ornamental shrimp. They might be mistaken as an expensive snack. You can expect your Orchid to reach almost 3" in length.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnifican är en rätt så vek och tillbakadragen fisk, den kommer nog inte ställa till några problem.

Fridmanin är nog den minst aggresiva av Pseudochromis-släktet. Att ha den tillsammans med clowner och Nemateleotris borde inte vara några större problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, jag vet bara att jag läst någonstans att just Fridmanin är hyfsat lugn överlag.

Som det står i texten som du citerade så stämmer det rätt bra, att den mest håller till i sin håla i väntan på mat.

Väldigt sällan den är ute och simmar "fritt" till skillnad från clownerna, banggaierna m.fl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...