hagbard Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 (ändrat) stödmatar ni dom? sabellastarte kanske dom heter mina klarade sig några månader sen var det stop Ändrat 29 juli 2014 av hagbard Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 29 juli 2014 Författare Dela Postat 29 juli 2014 dåligt med svar..dessa kostar mellan 100-500 stycket..urfina kan dom vara och stora plymer..lever dom bara typ 3 månader så är det ridå för min del..vill veta mer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 Det är inte korallrevsdjur. De klarar sig inte i ett kar med kraftig skumning och cirkulation. De bör ha en långsam laminär stabil cirkulation på kanske ungefär 1 - 2 cm /sekund.De är filtrerare så man får inte ha för stark skumning. Eller så får man tillsätta planktonfoder varje dag, helst flera gånger.Phytoplankton bör vara bäst men de kan också ta upp rester från t.ex fryst artemia.På 70- talet levde flera år hos mig på rester av krossade blåmusslor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kiwi Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 Har en som hängt med i flera år. Både till nytt kar och så har den även bytt sitt rör själv en gång. Inte en aning varför. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas_Lindholm Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 Hej! Jag har en art som kom med levande sten (vet ej art). De har ett rör som är gråfärgat och mjukt. De äter phytoplankton, detritus, bakterier och annat organiskt material. Beroende av art varierar livslängden men den du namnger lever vid trivsel i flera år. Ibland fäller de kronorna vilket kan bero på vantrivsel eller något annat som stör dem (placering, fiskar, krabbor t.ex). Kronan växer tillbaka men det kan ta sin tid. Är den nya kronan liten kan det bero på svält.Jag matar akvariet med phytoplankton och jag har haft mina i ett år. Dock är de små (3-5 cm längd, kronan är ca 2 cm i diameter) men verkar trivas med god cirkulation och något skyddade från fiskarna.Mvh / ante Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 29 juli 2014 Författare Dela Postat 29 juli 2014 tror det var dessa jag hade http://se.reeflex.net/tiere/2187_Sabellastarte_magnifica.htm 10 cm..en del arter kan bli 20 cm är det röret då eller plymen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas_Lindholm Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 Röret kan bli ca 20 cm. De är fina den sorten du länkade till. Min är en annan sort som inte verkar skördas då de lever bland levande sten. Mina liknar den du presenterade fast de är mindre. Jag punktmatar ej. Mvh / ante Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 Röret kan bli flera meter i naturen.Jag skulle naturligtvis tagit med att de behöver lite deritus i vattnet för det är en grundbyggsten för röret. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas_Lindholm Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 Jag har en bild på en av mina. Dålig bild dock. Finns i nanoforumet - antes juwel lido 120. Visste inte att de blir så stora Stig, kul med ny kunskap.mvh ante Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 Det är inte korallrevsdjur.Är du säker på det? Har sett flera stycken när jag dykt på rev i Thailand. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas_Lindholm Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 Jag har för mig att någon art lever i stenkoraller. Kommer ej på namnet. Finns många arter och som ställer olika krav på livsmiljön.mvh ante Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 Det finns ju flera släkten. De dyra jättesnygga kalkrörmaskarna ( Protula ) man ser ibland i handeln kommer från korallrev.Men Sabella... Kanske i gränsen till något rev där det är lugnt och extra näring från någon flod eller avlopp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 29 juli 2014 Dela Postat 29 juli 2014 Det finns ju flera släkten. De dyra jättesnygga kalkrörmaskarna ( Protula ) man ser ibland i handeln kommer från korallrev.Men Sabella... Kanske i gränsen till något rev där det är lugnt och extra näring från någon flod eller avlopp.får koppla toan till sumpen då=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 30 juli 2014 Författare Dela Postat 30 juli 2014 Ska nog göra ett nytt försök med dessa,i mitt tycke väldigt fina o intressanta varelser. Underskattade kanske deras matbehov de verkade ju fånga upp matpartiklar men kanske inte rätt för dom,blir till att köpa lämpligt filtrerarfoder nästa gång jag springer på dom,ska nog kunna hitta en skyddad plats åt dom i karet så de inte står i värsta "stormen" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 30 juli 2014 Författare Dela Postat 30 juli 2014 Jag har för mig att någon art lever i stenkoraller. Kommer ej på namnet. Finns många arter och som ställer olika krav på livsmiljön.mvh anteÄr det christmas tree worm du menar? lever väl i porites? fräckt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas_Lindholm Postat 30 juli 2014 Dela Postat 30 juli 2014 Hagbard. Yes det är dem jag menar. Väldigt fina! Mvh ante Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas_Lindholm Postat 30 juli 2014 Dela Postat 30 juli 2014 Jag använder Phyto-plus A Reef Food.mvh ante Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
POPOV Postat 31 juli 2014 Dela Postat 31 juli 2014 I mitt kar har jag fletalet av olika sort. Stödmatar ej och kör på med både skummning och filterstrumpa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.