Gå till innehåll

vad är rimlig livslängd på rörmask typ sabelle sp


hagbard

Rekommenderade inlägg

Det är inte korallrevsdjur. De klarar sig inte i ett kar med kraftig skumning och cirkulation.

De bör ha en långsam laminär stabil cirkulation på kanske ungefär 1 - 2 cm /sekund.

De är filtrerare så man får inte ha för stark skumning. Eller så får man tillsätta planktonfoder varje dag, helst flera gånger.

Phytoplankton bör vara bäst men de kan också ta upp rester från t.ex fryst artemia.

På 70- talet levde flera år hos mig på rester av krossade blåmusslor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har en art som kom med levande sten (vet ej art). De har ett rör som är gråfärgat och mjukt. De äter phytoplankton, detritus, bakterier och annat organiskt material. Beroende av art varierar livslängden men den du namnger lever vid trivsel i flera år. Ibland fäller de kronorna vilket kan bero på vantrivsel eller något annat som stör dem (placering, fiskar, krabbor t.ex). Kronan växer tillbaka men det kan ta sin tid. Är den nya kronan liten kan det bero på svält.

Jag matar akvariet med phytoplankton och jag har haft mina i ett år. Dock är de små (3-5 cm längd, kronan är ca 2 cm i diameter) men verkar trivas med god cirkulation och något skyddade från fiskarna.

Mvh / ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska nog göra ett nytt försök med dessa,i mitt tycke väldigt fina o intressanta varelser. Underskattade kanske deras matbehov de verkade ju fånga upp matpartiklar men kanske inte rätt för dom,blir till att köpa lämpligt filtrerarfoder nästa gång jag springer på dom,ska nog kunna hitta en skyddad plats åt dom i karet så de inte står i värsta "stormen"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...