Gå till innehåll

Jonisk obalans?


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat på det här fenomenet,

jag kör balling i mitt ca 400 liters akvarium med ca 30 olika SPSer.

jag doserar 155 ml kh, 40 ml mg och 35 ml ca, blandat enligt "balling light".

Hur vet jag om jag får jonisk obalans?

har haft lite problem det senaste med att koraller dör från basen väldigt sakta.

om jag går över till kalkreaktor, slipper jag detta problemet då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Q: Can the Balling Light Method contribute to ionic unbalance on the long run if not done right? What would it be the consequences of this ionic unbalance?

(CS): The balling light salts are salt mixes which are used together with the Trace Elements TRACE B , if you use the complete set there is no inbalance in the system. Very important to this is also the regular water change of 5 – 10 %, to check and balanced the salinity of the system, this happens automatically with the Water change.

Från:

http://reefbuilders.com/2010/01/13/interview-claude-schuhmacher-balling-method-fauna-marin/

Jag har fått känslan av att jonisk obalans är ett "problem" som endast finns i teorin. Jag skulle också gärna vilja höra av någon som verkligen drabbats av detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första Claude Schumacher är mannen bakom "Balling light". Då är det naturligt att han åtminstone inte överdriver problemen med metoden.

Det som är grunden i alla Ballingmetoder är att man tillsätter kalciumklorid och natriumbikarbonat+ andra ämnen. Av kalcium och karbonat bildar koraller sitt kalkstensskelett. Natrium och klorid blir kvar i vattnet. Överskott av dessa är det man kallar jon obalans. Jämförelsevis är det brist på alla andra ämnen som ingår i saltvatten. Och det kan man kolla. T.ex Kalium, Strontium och Bor går att testa med Salifert tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...