Gå till innehåll

Fish only kar,erfarenheter?


hagbard

Rekommenderade inlägg

Om man startar ett sånt med artificiellt rev tex konstgjord inredning..hur skulle ni gjort? Har förstått att man kan gå ner i salthalt..tål tex städpatrull det..filtrera biologiskt? Står att läsa väldigt lite om det vad jag sett..Kan tänka mig ett kar med svag belysning,skummare och biofiltrering och fisk som är trixiga att ha i ett revkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför gå ner i salthalt? Låter bara besvärligt om man är van vid att ha "korrekt" halt. Någon direkt ekonomisk besparing blir det ju inte. De flesta tagghudingar framför allt kan nog vantrivas med det, men fiskarna bryr sig nog inte nämnvärt. Men hade jag skaffat ett akvarie ämnat för bara fisk så hade jag haft samma salthalt i det som mina andra kar. Då blir det väldigt smärtfritt om man behöver flytta över något tex.

Filtrera biologiskt är bara göra som i sötvatten. Värt är att öka flödet då saltvatten löser syre kasst. Mattorna har även en tendens att sätta igen sig fortare och vara svåra att göra rent jämfört med sötvatten. Filtermedia som siporax, makaroner och biobollar tex fungerar utmärkt.

Jag hade inrett karet med kalksand/grus och gråsten eller granit. Dragit på ett ordentligt vattenflöde, stor skummare. Ljusmässigt hade jag satsat på ett monsterljus för att främja alger i karet, med ett ljusspektrum anpassat för växter. Annars några få spottar för att ge ett mer dunkelt mystiskt ljus, med blå och kalla våglängder... Men personligen gillar jag ljus så det hade jag valt om budgeten tillåtit. I princip såhär kör jag mitt kalla kar och det är jag väldigt nöjd med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken på alger i ett sådant kar..skulle jag vilja begränsa.just det där med några spots och lite dunkel med höga kelvintal skulle vara toppen..har en tanke med konstgjord/död sten även lite koraller ala fishtanks kings hehe...ang salthalt så har jag läst om att det stressar fisken mindre samt div sjukdomar inte trivs..hur är det med det egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hagbard! Det finns studier som påvisar gynsamma effekter gällande vissa fiskar gällande lägre salthalt. Det finns en intressant artikel publicerad i advancedaquarist som tar upp fördelar med lägre salthalt. De publicerar artikeln mer som ett ämne som är värt att utforska mera om. Intressant tycker jag då det handlar om stress, tillväxt m.m.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har haft 2 st akvarium som sköttes lite olika och de var i grund och botten fiskakvarier. Nu hade jag dessa akvarier för ca 15 år sedan så ta det jag skriver med en nypa salt :) Ena akvariet bestod av cirkulation, faxekalkstenar, t8-lysrör och en sander syrestenskummare :) Innehöll tryckarfiskar, clownfiskar. Problemet var alger vilket förstörde helhetsintrycket. Andra akvariet samma uppsättning men med levande sten och betydligt mindre alger och trevligare att titta på :) anthias fiskar, kirurger, clownfiskar, frökenfiskar. Algerna uppkom såklart av olika anledningar ( ja ni vet). Helhetsintrycket var snyggare i akvariet med levande sten, volymen på det akvariet var ca 600-700 liter (hemmabygge).

Ska jag starta ett akvarium med enbart fiskar idag, ska jag välja teknik liknande den jag har nu + karantän. Min erfarenhet är att inte tumma på skötseln och tekniken, det slutar i stressade och sjuka fiskar. Det är min erfarenhet :)

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hagbard! Kollade på ett program från "fishguys", eller liknande. Coola akvariebyggen må jag säga! Det är väl inte omöjligt att driva ett sådant system med plastinredning. Öppnar väl upp en del möjligheter gällande fiskval Mina tryckarfiskar var rätt brutala mot inredningen. Det lät kaaardaaaang när de åt he, he, he.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hagbard! Kollade på ett program från "fishguys", eller liknande. Coola akvariebyggen må jag säga! Det är väl inte omöjligt att driva ett sådant system med plastinredning. Öppnar väl upp en del möjligheter gällande fiskval �� Mina tryckarfiskar var rätt brutala mot inredningen. Det lät kaaardaaaang när de åt he, he, he.

mvh ante

Kollade upp lite konstgjorda koraller..minst sagt dyrt..men visst man kan köra död levande sten/faxe som inredning o ha ett bra biologiskt filter + skummare.. blir väl ingen större skillnad kanske..var och kollade in ett juwel rio 350 liters idag som skulle passa mig perfekt för ändamålet..belysningen ok..filter ok..plussa till skummaren bara. Skulle gärna vilja prova någon tryckare och andra fisk som inte är kompatibla med korallrevsakvarium...ps hittade inte artikeln på advance ska göra ett nytt försök..du har inte en länk? mvh hagbard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...