pegekin Postat 18 augusti 2014 Postat 18 augusti 2014 Är det möjligt att ha 0.00 i po4 men samtidigt ha en massa cyano och alger? Citera
Lasse Postat 18 augusti 2014 Postat 18 augusti 2014 Ja - inte bara möjligt utan också troligtMVH Lasse Citera
pegekin Postat 18 augusti 2014 Författare Postat 18 augusti 2014 Så.....tillsätta po4 då eller kan de även vsra så att de finns bundet i stenen, vad föreslå du Lasse? Citera
alexochingencarina Postat 18 augusti 2014 Postat 18 augusti 2014 Vad har du i nitrat lågt fosfat och högt nitrat blir lätt cyano. Eller va det tvärt om? Citera
Lasse Postat 18 augusti 2014 Postat 18 augusti 2014 Min erfarenhet är att cyanon gärna dyker upp om man har för lite nitrat löst i vattnet - eller dyker upp är fel eftersom de alltid finns - men de börjar att bilda mattor i det läget. När de börjat bilda mattor så ändrar de spelreglerna eftersom de då inte verkar vara beroende av varken i vattnet löst kväve (nitrat, nitrit eller ammonium) eller i vattnet löst fosfor (ortofosfat) utan utvinner både kväve och fosfor under mattan direkt från substratet. Det sätt jag bekämpat dem på är nitrattillsats enligt femtielftemetoden och att ständigt störa mattorna (läs suga upp dem)MVH Lasse Citera
pegekin Postat 18 augusti 2014 Författare Postat 18 augusti 2014 (ändrat) Ok. Och efter det så kommer jag att få mätbart po4 igen?Kan även nämnas att jag även har omätbart nitrat ( salifert) Po4 ( H.Ch.) Så frågan återstår, hur får jag mätbart po4? Ändrat 18 augusti 2014 av pegekin Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 18 augusti 2014 Postat 18 augusti 2014 Det går att köpa färdig lösning för att tillsätta i akvarium, fosfat alltså. Kolla med nån akvariebutik. Men börja testa tillsätta lite nitrat, blanda Lasses recept på kaliumnitrat och dosera tills du får utslag. Inte farligt att komma upp lite. / David Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 18 augusti 2014 Postat 18 augusti 2014 Sen kan man ju sluta med tillsatser som innehåller kolkälla(om du gör det) och börja mata lite mer. Gröna alger får du bort genom att ha algätare, svårt att svälta ut. / David Citera
Vidofner Postat 18 augusti 2014 Postat 18 augusti 2014 Vad har du i nitrat lågt fosfat och högt nitrat blir lätt cyano. Eller va det tvärt om?Tvärtom Östersjön har tex 0 i nitrat och 5 i fosfat sist jag mätte. Därför vi får sjuka "algblomningar" som egentligen är cyano Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.