stendec Postat 8 oktober 2005 Dela Postat 8 oktober 2005 Hej!Jag undrar om det är någon som vet vart jag kan hitta exemplar av Hippocampus bargibanti? Helst i Sverige om det är möjligt. Det är en mycket sällsynt liten krabat.VhChristian Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thomas5547 Postat 8 oktober 2005 Dela Postat 8 oktober 2005 Har själv letat.... men hittar inte.... inte ens i usa när jag var där.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 9 oktober 2005 Dela Postat 9 oktober 2005 Som jag har förstått det så är det sedan en tid tillbaka importförbud på hästar till Sverige, så det kan nog vara lite krångligt att hitta nån här i alla fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 9 oktober 2005 Dela Postat 9 oktober 2005 Jag vet inte hur det funkar med importförbudet inom EU, men TMC i england tror jag säljer odlade hästar, dock kanske inte den här varianten - men hör med korallrevet, södertälje om du inte redan gjort det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stendec Postat 9 oktober 2005 Författare Dela Postat 9 oktober 2005 Tack för svaren!Hippocampus spp. är listade i CITES appendix II. Det verkar ändå som reglerna är lite luddiga. Vissa listade djur är det helt importförbud mot medan vissa arter kan tas hem med tillstånd. Jag var i kontakt med Jordbruksverket och dom är rätt snurriga i frågan. Om det nu är möjligt att importera djuren är det inte säkert att de ens handlas med dom. Jag ska höra med någon saltbutik. Finns TMC på nätet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 9 oktober 2005 Dela Postat 9 oktober 2005 Sjöhästar i sig är svåra. Man bör nog ha mycket erfarenhet av de lättare arterna såsom Hippocampus kuda innan man ger sig på något så litet/känsligt/sällsynt som Hippocampus bargibanti. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 9 oktober 2005 Dela Postat 9 oktober 2005 http://www.tmc-ltd.co.uk/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Skinner Postat 12 oktober 2005 Dela Postat 12 oktober 2005 Jag var på Akvarieudstyr i Köpenhamn för ca. 14 dagar sedan. Där hade de odlade sjöhästar. Har dock ingen aning om vilken sort det var, men ring och fråga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stendec Postat 18 oktober 2005 Författare Dela Postat 18 oktober 2005 Handeln är enbart reglerad, det finns inget importförbud. Tillstånd kostar 400:- per införd art.Så här skriver SJV:"Sjöhästar (hippocampus spp.) är upptagen på det som nämns bilaga B enligtCITES-artlista över sårbara/hotade arter.Det är inte förbjudet med handel, men om det gäller import från länder utanförEU så krävs ett CITES-importtillstånd från Jordbruksverket samt ettCITES-exportlicens från CITES-myndigheten i utförsellandet."Mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.