Postat 8 oktober 200519 Är Hej!Jag undrar om det Àr nÄgon som vet vart jag kan hitta exemplar av Hippocampus bargibanti? Helst i Sverige om det Àr möjligt. Det Àr en mycket sÀllsynt liten krabat.VhChristian
Postat 8 oktober 200519 Är Har sjÀlv letat.... men hittar inte.... inte ens i usa nÀr jag var dÀr..
Postat 9 oktober 200519 Är Som jag har förstÄtt det sÄ Àr det sedan en tid tillbaka importförbud pÄ hÀstar till Sverige, sÄ det kan nog vara lite krÄngligt att hitta nÄn hÀr i alla fall.
Postat 9 oktober 200519 Är Jag vet inte hur det funkar med importförbudet inom EU, men TMC i england tror jag sÀljer odlade hÀstar, dock kanske inte den hÀr varianten - men hör med korallrevet, södertÀlje om du inte redan gjort det.
Postat 9 oktober 200519 Är Författare Tack för svaren!Hippocampus spp. Àr listade i CITES appendix II. Det verkar ÀndÄ som reglerna Àr lite luddiga. Vissa listade djur Àr det helt importförbud mot medan vissa arter kan tas hem med tillstÄnd. Jag var i kontakt med Jordbruksverket och dom Àr rÀtt snurriga i frÄgan. Om det nu Àr möjligt att importera djuren Àr det inte sÀkert att de ens handlas med dom. Jag ska höra med nÄgon saltbutik. Finns TMC pÄ nÀtet?
Postat 9 oktober 200519 Är SjöhÀstar i sig Àr svÄra. Man bör nog ha mycket erfarenhet av de lÀttare arterna sÄsom Hippocampus kuda innan man ger sig pÄ nÄgot sÄ litet/kÀnsligt/sÀllsynt som Hippocampus bargibanti.
Postat 12 oktober 200519 Är Jag var pÄ Akvarieudstyr i Köpenhamn för ca. 14 dagar sedan. DÀr hade de odlade sjöhÀstar. Har dock ingen aning om vilken sort det var, men ring och frÄga.
Postat 18 oktober 200519 Är Författare Handeln Àr enbart reglerad, det finns inget importförbud. TillstÄnd kostar 400:- per införd art.SÄ hÀr skriver SJV:"SjöhÀstar (hippocampus spp.) Àr upptagen pÄ det som nÀmns bilaga B enligtCITES-artlista över sÄrbara/hotade arter.Det Àr inte förbjudet med handel, men om det gÀller import frÄn lÀnder utanförEU sÄ krÀvs ett CITES-importtillstÄnd frÄn Jordbruksverket samt ettCITES-exportlicens frÄn CITES-myndigheten i utförsellandet."Mvh
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.