Gå till innehåll

Vattenbyte i 576 liters akvarium


Jonna

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har lite funderingar på hur jag ska göra vattenbyte på smidigaste sättet.

Första frågan och största frågetecknet är vad ska jag ha vattnet i när jag blandar saltet? Jag skulle helst vilja ha något som jag kan ställa undan, och dra fram när det ska användas. Vad ska jag tänka på med giftiga ämnen? och så vidare...

Andra frågan är, vad för typ av cirkulation har man i det vattnet? Är det jätte viktigt? Finns det någon pump som kan cirkulera vattnet och som man sedan kan koppla i en slang i för att flytta vattnet till akvariet?

Hur gör ni när ni gör vatten byten i den storleken?

Jag har precis startat mitt 576 liter kar och hade ingen tanke på att vattenbyten plötsligt skulle bli så omständligt. (jag vet jag borde ha tänkt ut detta innan jag startade karet... skäms lite att jag inte gjorde det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anv ett "fat" som rymmer 220 liter på ett ungefär. Denna fyller jag till hälften på ett ungefär.

När vattnet fått ok temp häller jag i saltet.

I tunnan har jag en eheim pump som pumpar 3000liter.

Detta får stå en stund med cirkulation. Sedan suger jag ut lika mkt vatten ur akvariet som jag gjort iordning.

Jag har märkt upp 50 , 100 , 150 på akvariets kant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googla på "blå tunnor". Såna använde jag när jag hade större kar. Finns i olika storlekar kan vara svåra att få tag i dock tror jag.. Själv fick jag från dotterns ridskola där de fick foder levererat i såna så de hade ett gäng ståendes..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det låter ju vettigt :). Men vad för typ av "fat" använder du? Jag hade en tanke på sån plastbalja som man har i hagen med vatten till hästar typ, de rymmer ca 200 liter. Men kan man använda all typ av plast eller material? Eller finns det något som kan lösa upp giftiga ämnen om man har saltvatten i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det låter ju vettigt :). Men vad för typ av "fat" använder du? Jag hade en tanke på sån plastbalja som man har i hagen med vatten till hästar typ, de rymmer ca 200 liter. Men kan man använda all typ av plast eller material? Eller finns det något som kan lösa upp giftiga ämnen om man har saltvatten i?

Kolla så de är livsmedelsklassade så ska det vara ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju att byta en 25-litersdunk i veckan. Bara att fylla upp och tillsätta salt när det blivit rumstemptererat. Skaka om ett par gånger så brukat det vara löst.

Räcker det verkligen med 25 liter i veckan? Känns lite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket vatten du bör byta finns det ju lite olika åsikter om. En del byter 10% i månaden medan andra 10% i veckan.

Mitt råd är att byta vatten varje vecka istället för en gång per månad. Lättare att få rutin i min mening och om man missar ett byte så är det inte hela världen. Prioritera att göra vattenbytena så enkla som möjligt för dig snarare än att byta en viss volym. Jag har i alla fall svårt att komma igång och göra vattenbyten, för det är tråkigt.

T.ex. väg upp salt i portions-påsar så det är lätt att blanda när det är dags. Ha en markering på akvariet så du vet exakt hur mycket som skall tappas ut. Man kan skaffa en slang för att tömma så slipper slabba med hinkar. Har du en pump går det säkert att pumpa nya vattnet i samma slang till akvariet.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns tunnor på GranGården som är till för vatten och foder.. Jag kör men en grön på 200l. Häller i 100 l osmos, häftar i lite salt.. Låter det med en 2500 l pump. Mäter salthalten och tillsätter salt efter behag. Tänk på att mäta saltet. Karet. Då ve du om du ska göra lite svagare eller saltare vatten. Lägg ner lite tid första gången och gör markeringar som Andreas säger. Är kanon att kunna köra med en slang in i badrummet eller ut i naturen eller grannens balkång..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...