Gå till innehåll

skyhögt fosfat som vägrar gå ner med vattenbyte och fosfat remover


Romland

Rekommenderade inlägg

Har ett ruskigt högt fosfatvärde och har haft under en längre tid, upptäckte det i våras och har sedan dess kört med remover men med dåligt resultat...

Har alltid gjort ett vattenbyte på ca 15-20 liter i veckan sen uppstart. Karet är på ca 300 liter totalt vattenvolym.

Har kört med alu-baserad remover, 50 ml /200 l i 2 veckor och sedan 100 ml /200 l efter det, har kört med ungefär 200 ml vilket är i överkant för mig men ändå inga resultat efter ca 4 månaders användning.

senaste testet gjordes via en hanna och visade 187 kommer inte ihåg hur man räknar ut men det är ruuuuuskigt högt, tror man ska ligga på 2 i en hanna checker?

Tänkte om jag ska prova flytande remover och vilket är i så fall bäst?

vet inte om man får länka till butiker men typ http://www.drakfisken.se/produkter/1812-phosphate-e.html

Vad orsaken är vet jag faktiskt inte, skulle kunna gissa på att jag har haft ett väldigt högt värde redan ifrån början och att det sedan lagrat sig i stenen. så när jag väl började med remover så släpper stenen hela tiden nytt fosfat så det ger ingen effekt?

Har inte jätte mycket fisk och matar 1 gång om dan, hade velat mata mer men då sticker väl fosfaten ännu mer. Djup sand tycker jag inte att jag har, ca 2-3 cm har en sandvändare som har en tendens att lägga det i högar på vissa ställen så där är det högre, kanske 5 cm.

Uppskattar all typ av feedback för jag har slut på ideér mer än att stänga ner skiten och börja om :P

//Romland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt ut stenen, det är nog enda sättet om du inte vill kasta ut 1000tals kronor på olika medel, har själv hög 0.12 ppm med ditt värde är det värsta jag hört, har du kollat kluvetten så den är ren, du får inte fingra i eller kring regens pulvret, plasthandske är att föredrar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo du är inne på rätt håll med att det binder, och att skummaren KAN ta det, har du nu så mycket som du säger, så binder medlet fosfatet och skummaren inte tar allt, och då stannar det i karet bundet, och då har du en tickande bomb i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har i princip samma ide som Johan ovan, dvs byt stenen eller starta om stenen. Sten kostar trots allt en bra slant, så kasta den tycker jag absolut inte att du skall göra.

Billiga lösningar som jag har provat som sänker fosfat effektivt om det sitter i stenen:

I akvariet:

1. Lantanklorid - Fäller ut fosfatet, du får i princip noll vilket gör att det snabbt släpper från stenen ut till vattnet. Gör du det akvariet så måste du ta det lugnt. Finns att köpa på ebay.

2. Fosfatremover - Köra GFO som du regenererar själv med Natriumhydroxid är relativt prisvärt men tar tid innan du får ned värdena. Googla "regenerate GFO"

3. Vodka / Ättika - Dosera en kolkälla och samtidigt tillsätta Salpeter ifall Nitrat det börjar falla för lågt. Finns en relation av Fosfat och Nitrat, måste ha båda för detta skall funka. Jag testade det här med några kilo sten nästan helt utan djur, hade en Clown som pilot och den klarade sig. Drog ned fosfat från 0.5ppm till i princip 0.08ppm på 5 veckor, men jag var rätt långt över rekommenderad dos och vattnet var grumligt av bakterier rätt ofta. Håll koll på pH och KH.

Om du plockar ur stenen från akvariet:

1. Laka ur stenen i sötvatten - Sänker man pH genom att dosera lite syra löser lite av stenen och gör att stora delar av fosfaten försvinner från stenen. Detta funkar extra bra om kalcium som fällt och bundit fosfat till ytan på stenen. Sötvatten kan du ju dessutom köra nästan hur mycket vattenbyten som hest. Jag tycker att många är alldeles för rädda för att starta om stenen. Är det massor av fosfat bundet så finns det liksom inte någon vits att försöka rädda den i saltvatten, det blir för dyrt. Kan vara så att för att få ur det sistan behöver du köra med remover eller Lantanklorid.

2. Vill man köra riktigt hårt kan man lägga stenen i ett bad med Väteperoxid eller Natriumhydroxid, ev båda fast inte samtidigt förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

* a.nilsson har beställt ett lab test ifrån tritonakvarium, men det var för 4 veckor sedan och inte fått svar än. vet inte om det strulade med leveranser eller dylikt, och mellan den 26'e augusti och 4 september så gör dom inga tester så lär få vänta tills i slutet av nästa vecka tyvärr.

*alivedreamer, lantanklorid lät intressant men hur skadligt är det för korallerna? har en hel del både sps'er och lps'er.

Problemet med att laka ur stenen är att det finns koraller som vuxit fast på i princip alla stenar kan göra det med stenen utan några koraller!

Har själv funderat på vodkametoden men har fått för mig att man måste vara en raketforskare eller högre för att inte ta död på allt i karet?

Saken är den att det är en flytt på gång om 2 månader också med en uppgradering till större, 180*60*60 och har där tänkt att köra med helt ny sten då jag inte är nöjd med scapen och det är mycket fosfat som sagt. Men hade gärna velat kunna ta vattnet ifrån det nuvarande så jag inte behöver starta om helt, för tro det eller ej så har jag väldigt fina färger och en helt okej tillväxt på det mesta även sps'erna. Nu vet jag ju inte hur det hade varit med rätt fosfat men förhoppningsvis bättre :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om stenkorallerna växer och ser friska ut är det ju ingen panik att få ned fosfaten. En snabb sänkning kanske får dom att må dåligt. Så ta det lugnt.

Lanthanumklorid KAN vara skadligt för fisk. Finns publika akvarier som slutat med LaCl efter att ha sett fisk, främst kirurger, fått problem med gälar. Kan vara när LaCl som inte reagerat med PO4 kommer ut i akvariet. Vi använder LaCl vid behov, men bara väldigt utspätt och vi inloppet av ett sandfilter som vi sedan kan backspola(för att få ut fällningen) länge. Och som någon skrev tidigare är det väldigt effektivt, främst vid höga nivåer av PO4 i vattnet, så man får dosera väldig lite om man inte vill sänka för fort eller riskera att LaCl inte reagerar med PO4 och kommer ut i akvariet.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller Lantanklorid är det svårt att säga hur skadligt det är för levande djur. Jag har fått problem med filtrerande djur, framför allt musslor. Men det största problemet som jag ser det är om man bara binder fosfaten men inte får ur den ur karet. Bundet fosfat är som sagt en slags tickande bomb... det ska inte kunna frigöras men vem vet vad som händer i olika bakterierprocesser. Därför skulle jag endast använda lantanklorid precis framför skummare eller tillsammans med ngt mkt finmaskigt filter som fångar upp partiklarna.

Men man kan ju tömma vatten på fosfat utanför själva karet. Pumpa över 100 liter i en tunna, tillsätt lantanklorid och rör om. Vänta till fällningen har lagt sig och sug tillbaka det rena vattnet... lämna de sista centimetrarna kvar bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du vinner något på att återanvända vattnet till nya akvariet. Det är mycket lite bakterier och "saker som är bra" i själva vattnet, merparten sitter på stenen och på inredningen på akvariet. Satsa då hellre på att laka ur de enstaka stenar som du vill ev. spara till nästa kar.

Finns de som byggt en Lantanklorid-reaktor, jag har bara testat att dosera direkt. Har ett gäng kiruger och inte fått några synbara problem. Men jag tror att det viktigaste är att inte dosera för mycket i taget så att fiskarna kommer i kontakt med oreagerad Lantan. Angående om det blir kvar i akvariet, så är svaret ja. Men det blir det också när fosfat, binder tillsammans med Kalcium och det blir betydligt mer ostabilt om t.ex. pH sjunker. Jag tror inte att Lantan är den bästa lösningen generellt, men om man har höga värden så är det väldigt kostnadseffektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt bra skrivet Eric.

Jag tror att många kämpar just med fosfat som kommer from LS. Och försöker med allt möjligt, som kanske bara tar ifrån vatten kolumnen.

I alla kar som jag har haft hittills så har det varit fosfat problem, med just dödsten eller LS. Sen kan man ha tur att få Sten

Med små mängder fosfat, men tror det mesta innehåller stora mängder.

kanske rådet till nya saltisar borde vara att kurera stenen med fosfat remover eller lantanklorid utanför karet som jag kör med nu.

sen som alla kemikalier ska man vara försiktigt och inte hela in den direkt i karet med djur etc.

Innan skummaren i sumpen och efter skummare en fin filter. Ex filterfloss

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så fortsätter jag som förut och startar om allt när det är dags för flytt? fast jag har förlorat en del sps'er i kampen mot fosfaten så hade helst inte förlorat några fler, men det känns samtidigt onödigt att böka på för mycket när det är 2 månader kvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är startat för 1,5 år sedan med död ls kanske är redan där problemet startade? fick starta om efter ca 4 veckor då hela lägenheten luktade satan, antog att det var allt i stenen som började ruttna

Jag körde 20 kg död ls och efter nån vecka skaffade jag 5 kilo levande ls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det två månader kvar skulle jag köra med vanlig remover. Sen när det är dags med ny start. Ha stenen i en stor hink som du kör med lantanklorid och skummare.

Lantanklorid ska man ha ofta men i små mängder. Alltså ger det inget att ha in 10ml på en gång. Bättre med 1ml x 10 tillfällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...