Gå till innehåll

Erfarenheter av rock anemon och mini max


Johan

Rekommenderade inlägg

Hej

undrar om det är någon här på guiden som har erfarenheter av dessa.

plasering, matning, om de är lämpliga i ett revakvarium, (farliga för övriga innevånare) har läst på amerikanska sidor, men ibland skiljer det sig mellan länderna i uppfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 7 mini maxi de flesta sitter nere vid botten , två har flyttat sig när det blir skuggade, när de kör över andra kollaller, drar dessa in sig temporärt, så de har nog svagare gift än tex. Bta. jag har aldrig mata annemoner är rätt säker på att klarar sig med spillmat om du har ordentligt med ljus.

Den som sitter en cm från ytan ( 700par ) har mycket mörkare färger än de som sitter på bottten(100par)

summa summarium,

alla anemoner jag har haft är är mer intresserad av att ha en håla att ha foten i, än mängden ljus, flöde etc,inom rimliga gränser. Bra att ge dem en sten med hål i , räcker med en cm i diameter.

lättare att hålla anemoner on du har lite högre näringvärde.

cirkulation behövs med inte jättemycket.

jag tycker de fungerar i revakvarium, finns dock många ricordia som är snyggare, jag skaffade min för att jag gillade sexy scrimps

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är tveksamm till om de är snabba nog för att ta en frisk fisk, min mandarin jagar pods under dem utan problem, och de är inga race fiskar, har också en gul kirug som stjäl pellets som hamnar i anemonen. Sen kan det säkert skilja mellan individer, så inget är helt säkert har större problem min bta som delar sig förjämt och drar runt i akvariet,men har inte förlorat någon fisk till dem och jag har äendå 5 i ett 250liters

rockanemoner har jag dock inte provat.

var försiktig med att köpa de som ser ljusa , verkar ta lång tid att få färg igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett par mini maxi, väldigt trevlig anrmon. Väldans klibbiga, så sjuka fiskar kan nog gå åt men knappast friska. Mina putsarräkor vill gärna fingra efter mat och brukar fastna med antennerna och får då slita hårt för att komma loss.

De har suttit ungefär på den plats jag satte dem på men det är nog bra att göra en naturlig avgränsning bland stenarna så håller de sig kvar.

Har en sexy shrimp dom bor runt och i dessa, mycket trevlig kombinaton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...