Gå till innehåll

Sughöjd på Ehiem 1260,1262


Iksero

Rekommenderade inlägg

Har lite trångt i akvariet & tänkte om möjligt placera en pump enligt rubrik bredvid akvariet och

suga vattnet från ytavrinningsboxen in i pump vidare till sump c:a 0.7m ovan vattenlinjen.

Centrum pumpen kommer att hamna max 200mm ovan vattenlinjen i boxen, fungerar detta?

I såfall hur mycket tror ni man minskar flödet/tryckhöjden.

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, kan iofs ta en mindre pump eller tex en Aquarium System New-jet 1700 (600-1700l/t (32w) 439:00/ST eller Aquarium System New-jet 3000 (1200-3000l/t (55w)som har ett reglarbart flöde.

Har plats för 30cm kam, boxen blir då c:a 30cm bred max 10cm djup box (då jag skall limma i bef. akvarium) bredden blir väl i princip oväsentlig för denna funktion.

Det är en rejäl skillnad i priset på ehiem kontra dessa Aquarium Systems ovan, jag menar att köper man nytt kan man köpa nå't som räcker till även i framtiden därav en viss överkapacitet.

Men bara det fungerar med principen att pumpen måste suga upp vattnet, så man inte står där den och att det inte fungerar.

(Sugkraften i dessa pumpar är väl gissar jag inte den bästa)

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sugförmågan på en sådan pump är i princip noll.så du måste hitta en annan lösning.

får du strömavbrott och vattnet rinner ur pumpen, så orkar den inte suga så mycketsom en centimeter ens.

Så du måste alltså placera pumpen under vattennivå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår ej riktigt hur du menar.

HAr klurat på allehanda överinningsboxar etc. Nu blev det en Aquarium System New-jet 3000 (1200-3000l/t (55w) som är med ställbart flöde. Med min lyfthöjd (0.7m) gissar jag på att flödet kommer bli 12-1400l/h på max.

Och kom på en sak till då, varför sätta pumpen ovan vattenytan (!?) kommer prova att ha den under/i nåva med vattenytan bredvid akvariet, när man väl får igång flödet till pumpen kommer ju hävereffekten tillsammans med "suget" i pumpen mata pumpen med ett konstant flöde. DEt som kan hända är väl att man tömmer överinningsboxen och detta får det bli en injustering av flödet så det inte kan hända. Värsta scenariet är att pumpen/slangar börjar läcka och max vattenläckage kan då bara bli volymen som finns i överriningsboxen (via häverteffekten) och kanske någon/några liter till från sumpen.

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår ej riktigt hur du menar.

HAr klurat på allehanda överinningsboxar etc. Nu blev det en Aquarium System New-jet 3000 (1200-3000l/t (55w) som är med ställbart flöde. Med min lyfthöjd (0.7m) gissar jag på att flödet kommer bli 12-1400l/h på max.

Och kom på en sak till då, varför sätta pumpen ovan vattenytan (!?) kommer prova att ha den under/i nåva med vattenytan bredvid akvariet, när man väl får igång flödet till pumpen kommer ju hävereffekten tillsammans med "suget" i pumpen mata pumpen med ett konstant flöde. DEt som kan hända är väl att man tömmer överinningsboxen och detta får det bli en injustering av flödet så det inte kan hända. Värsta scenariet är att pumpen/slangar börjar läcka och max vattenläckage kan då bara bli volymen som finns i överriningsboxen (via häverteffekten) och kanske någon/några liter till från sumpen.

//Iksero

Det är ingen självsugande pump. Du måste vattenfylla systemet innan du får det att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...