Gå till innehåll

Lämpligt KH?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har tunat in min Balling så den fungerar bra och ligger stabilt. Ligger i dagsvärdet på:

KH 7-7.5

Ca 420-430

Mg 1330-1350

Ligger jag i lägsta laget i KH eller är det ett bra värde så länge man håller det stabilt?

Brukar ett högre KH främja tillväxten positivt?

Vilka tendenser tycker ni er ha sett i era egna kar med lågt vs högt KH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är långt från någon expert men vad jag jhört så kan högt KH bränna av topparna på korallerna. Var i går hemma hos Tomtom som hade otroligt vackert kar med många välmående acroporor. Han berättade att han ligger mellan 6 och 7 i KH. Jag tog lite vatten från honom och gjorde tester och mycket riktigt lågt det på 6,7. Så ditt KH är alldeles utmärkt. Jag själv ligger runt 8,3-8,5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Högt KH ger bara massa kalkalger på rutan ... Jag tycker 7-8 är optimalt. Högst subjektivt. Sen har jag läst att i låg-närings-kar så vill man ha ganska låga KH 6-7 typ, kolla zeovit sidan.

Nackdelen med lågt KH är om balling skulle balla ur :) Då har man inte mycket marginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker mig också ha läst ett samband med högt KH och risk för att bränna korallerna.

Jag mäter ständigt 0 i nitrat, så det är kanske nog så bra att jag ligger lite lågt i KH då.

Försöker mata två gånger om dagen samt tillsätta några krm med KNO3 i veckan för att få upp nitratvärdet lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JonasW: Är dina fish-street ballingbehållare värda sitt pris. Det blir ju en bra slant med importen. Är nära att slå till men...

För mig är de ovärdeliga. Nu är det superlätt att fylla upp till exakt 5000ml istället för att sikta på ett streck på en dunk.

Lätt att jämföra nivåerna mellan behållarna för att se om kalibreringen på doserpumpen börjat dra iväg åt något håll.

Grymt smidigt att kunna öppna locken och bara fylla på med mer Balling.

Skönt att veta att doserpumpen alltid drar från botten, så att man inte har en slang som ligger vikt uppåt eller dylikt så att den drar luft på slutet.

Fördelarna är många, nackdelen är priset som du säger. Å andra sidan tror jag nog att de är lättsålda om den dagen kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Högt KH ger bara massa kalkalger på rutan ... Jag tycker 7-8 är optimalt. Högst subjektivt. Sen har jag läst att i låg-närings-kar så vill man ha ganska låga KH 6-7 typ, kolla zeovit sidan.

Nackdelen med lågt KH är om balling skulle balla ur :) Då har man inte mycket marginal.

Kan du utveckla det sista där? Menar du ifall man får slut i behållaren så går KH ner till farligt låga värden eller vadå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du utveckla det sista där? Menar du ifall man får slut i behållaren så går KH ner till farligt låga värden eller vadå?

Ja prexis, slut i behållaren, doserpumpen börjar gå rassligt, och samtidigt som KH förbrukningen ökar pga ökad tillväxt ... osv....men det är aningen långsökt det erkänner jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anser man sig va proffs kan man ligga på 6,5-7 men man ligger ju farligt nära gränsen för när korallerna mår dåligt.

Larry beskrev det bra i sitt föredrag han höll på sjöfartsmuseet i våras där han jämförde ett gammalt trä tennis räcket med en sweetspot på 3x3cm och ett nytt modernt som har en träffyta på 20x20cm.

Är man Nadal så funkar det med ett trärack men jag tror väldigt få av oss verkligen är Nadal. En liten miss så är det ju klippt.

Jag kör nu med 1+ i nitrat vilket gör att jag har lite mer marginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...