Gå till innehåll

Salt på G


Aeval

Rekommenderade inlägg

Tänkte starta upp ett 112L till saltvatten. Har haft söt i 3år och hade ett litet nanokar för ett tag sedan.

Kommer köpa Ph,amoniak,nitrit och nitrat tester.Vad ska värderna ligga på?

Hur ska jag göra när jag startar upp? Steg för steg.

112L

2*18000kelvin T8 rör

700L/h

500L/h

100W Värmare

10-20kg sten.

miniflotor

Hur ser detta ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca, Kh och eventuellt fosfat bör du nog oxå ha i tidigt stadium. Och en saltmätare

Ph ca 8.3, Nitrit 0 och Nitrat så lågt som möjligt. Helst inte över 5.

Ca bör du ligga runt 400 och Kh runt 8. Fosfat så lågt som möjligt. Helst inte över 0,03.

Finns åsikter om andra värden för att tex öka koralltillväxt och minska alger men de ovan nämna är "grund" värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade på följande vis.

Lät stenen mogna i två månader i eget akvarium medan jag fixade till det stora.

Jag skulle tro att jag har ca 450-500 liter vatten i mitt och jag hämtade 50 l inkört vatten från stig på forumet och resten färskt.

Jag stoppade i en frusen räka dag 1 för att belasta akvariumet och mätte främst nitrit. När toppen hade passerat och nivån hade gått ner till 0,1 stoppade jag i de första två fiskarna (tåliga) och matade friskt. När nitriten hade vänt ner igen så ökade jag belastningen. Efter ca 6-8 veckor hade jag nått 0 i nitrit med höjd belastining och då la jag i koraller och dubbelt med fisk utan att värderna gick upp något större.

Jag startade upp nitrat och fosfatfilter från start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag kan köra utan skummare och ändå ha någon fisk? Intresserad av frökenfiskarna och kirurgerna,men dem blir väl för stora? Utan skummare blir det ca10L vattenbyten i veckan då?

Edit: Blå Djävul verkade vara en lättsköt fisk? Inte för stor heller,dock kan den vara aggresiv. Enligt fakta bladet. Någon som har Erfarenhet av Blå djävul?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag kan köra utan skummare och ändå ha någon fisk? Intresserad av frökenfiskarna och kirurgerna,men dem blir väl för stora? Utan skummare blir det ca10L vattenbyten i veckan då?

Edit: Blå Djävul verkade vara en lättsköt fisk? Inte för stor heller,dock kan den vara aggresiv. Enligt fakta bladet. Någon som har Erfarenhet av Blå djävul?

Jag har den gulfenade. De var de två första jag stoppade i då det är en tålig fisk. En av dem var ganska agressiv. Både i början mot sin artfrände och sedan mot de första övriga firrarna jag planterade. Men när det började bli lite fisk i karet så lugnade den ner sig och går bra i hop med dem nu. Jag har planer att skaffa några till då det är en vacker liten fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en egen brun,men tror inte silikat halterna är höga iaf.För i mina sötvattensakvarium har jag aldrig haft problem med alger. Sen är rören i koppar,ska inte vara bra har jag hört,Sumpar detta hela saltvattensplanen? :(

Edit: Hade ju iof salt inna med detta vattnet,men det karet hade jag bara i 2-3 veckor,så om vattnet inte var bra,kanske det inte han gör vattenvärderna dåliga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos är ju att förorda. Då tar du ju bort princip allt som är skadligt.

Mitt gamla 540 l sötvatten jag hade för 10 årsedan där jag fyllde med kranvatten hade jag aldrig större problem med alger. Inga toffsalger över huvudtaget (är väl en kiselalg va?). Grabbens 50 l var det toffsalger utav bara helv...

Saltkaret fick jag en explosion av brunalger när osmosen gick sönder. När grabben bytte till 112 l så korde vi osmos vatten redan från början och han har 0 toffsalger.

En osmos kostar under 2000 kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...