agalychnis Postat 26 september 2014 Postat 26 september 2014 Hej,Vet någon vad detta kan vara?Dåliga bilder, men jag kommer inte åt att ta bättre bilder.Fick tips om att det kan vara någon Majano, men jag är rädd för att det är någon Palythoa.Tacksam för hjälp!/Jan-Erik Citera
agalychnis Postat 26 september 2014 Författare Postat 26 september 2014 Palythoa helt klart!Ajdå, det låter inte bra Hur blir jag av med den, utan att riskera liv och lem?Det är bara en, vad jag kan se. Citera
lottac Postat 26 september 2014 Postat 26 september 2014 Koka vatten, dra upp i en spruta, spruta in vattnet i mitten på korallen och hoppas att den dör. Kör med aktivt kol för att få upp giftet. Citera
stigigemla Postat 26 september 2014 Postat 26 september 2014 Har du kalciumhydroxid hemma tar du en tesked och kokar upp mycket försiktigt. Det bästa är att använda en kryddburk. Sedan skakar du om det så det blir en sörja. Det tar du i en spruta med stålkanyl och sprutar i korallen. Sedan får du hålla koll för det är mycket möjligt att en ny dyker upp om en eller två månader.Att använda hett vatten tror jag inte på då de är mycket mer seglivade än glasrosor.Vad du än gör så använd inte fingrar eller naglar. Citera
lottac Postat 26 september 2014 Postat 26 september 2014 Helt rätt som Stig skriver, jag glömde att det var kalciumhydroxid jag oxå använde. Det funkade hos mig! Citera
krille 55 Postat 26 september 2014 Postat 26 september 2014 Jag har också kört stigvarianten men använde saliferts rosa sprutspets och det har också funkat. stäng cirkulationen en timme så det ligger kvar på knappen. har dödat en 4-5 st på det sättet Citera
agalychnis Postat 26 september 2014 Författare Postat 26 september 2014 Har du kalciumhydroxid hemma tar du en tesked och kokar upp mycket försiktigt. Det bästa är att använda en kryddburk. Sedan skakar du om det så det blir en sörja. Det tar du i en spruta med stålkanyl och sprutar i korallen. Sedan får du hålla koll för det är mycket möjligt att en ny dyker upp om en eller två månader.Att använda hett vatten tror jag inte på då de är mycket mer seglivade än glasrosor.Vad du än gör så använd inte fingrar eller naglar.Tack för tipset! Jag provar det med en lång kanyl och skyddshandskar på.Något annat att tänka på? Citera
agalychnis Postat 28 september 2014 Författare Postat 28 september 2014 Får inte tag på kalciumhydroxid. Kan det funka med ättika? Citera
agalychnis Postat 28 september 2014 Författare Postat 28 september 2014 Nu provar jag med ättika.....Håll tummarna! Citera
agalychnis Postat 28 september 2014 Författare Postat 28 september 2014 Har nu sprutat den med en rejäl dos ättika. Använde kirurghandskar och en spruta med lång kanyl. Kanylen stoppade jag genast tillbaka i plasthållaren som den levererades i, gick utomhus och stoppade allt i en burk med tätt lock.Vad gör jag med sprutan? Det kanske inte är någon fara?Jag kör med aktivt kol.Det kommer små luftbubblor med jämna mellanrum ur anemonen..... Citera
stigigemla Postat 28 september 2014 Postat 28 september 2014 Jag skulle behålla sprutan. Givetvis skölja ur den noga med kallt vattenledningsvatten. Den är bra att ha om knappen dyker upp igen om några månader eller för att bekämpa glasrosor. Citera
agalychnis Postat 28 september 2014 Författare Postat 28 september 2014 Jag skulle behålla sprutan. Givetvis skölja ur den noga med kallt vattenledningsvatten. Den är bra att ha om knappen dyker upp igen om några månader eller för att bekämpa glasrosor.Jag sköljer den noga och torkar den ute. Man får ju lite hybris, när man skall bråka med dessa små raringar.... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.