Gå till innehåll

Tankar och frågor om Nitrat och Fosfat ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Hej, efter ett 2 månader med salt nu så har jag läst mycket och länge om diverse tekniker och medel.

Dock återstår ett par frågetecken och många kommer nog att säga emot och en del kommer att tala för de olika sakerna.

Så let´s go !

Ang Nitrat och Fosfat.

Så som jag har förstått det skall man ligga på ett nitrat mellan 1-10 och optimalt är 5, och fosfaten är bra om den ligger runt 0,04.

Mina värden är nu nitrat 5 och fosfat 0,05, just nu kör jag med nopox och doserar 3ml varje dag och har kört det i 2 veckor..

Problemet som jag har läst och även uppfattat själv är denna vita hinna som sätter sig på rutorna, anledningen till det är att jag överdoserar ?

Hur kommer det sig att nitraten inte sjunker och fosfaten ligger så pass "högt" ?

Jag har 5 clowner,2 st zebrasoma flavescens,1 st drakfisk,1 st vitbröstad kirurg och sedan 4 erimiter och 7 sniglar.

Skall även tilläggas att jag kör med uv lampan 24/7 just nu och skall ändra det till 22-06, Tips eller frågor på det ?

Matar gör jag med 1 kub artemia och sedan en nypa med pellets, allt går åt.

Så skall jag fortsätta att dosera nopox i mindre mängd kontinuerligt eller finns det bättre metoder att tillgå, såsom fosfatreaktor eller biopellets ?

Vilken är det bästa och mest ekonomiska, tänkte om man ska köra nopox i doserpumpen så att man delar upp dessa 3ml på ett antal doseringar per dag ?

Sen fick jag tipset av min handlare att man skall tillsätta en dos av redseas reef energy A & B ca 5ml i veckan, är det fel att köra 0,9ml per dag istället för att få en jämn dosering ?

Det vore roligt med lite tips och trix för att kunna hålla en jämn nivå på värdena så slipper det gå bergochdalbana.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får du en hinna så doserar du för mycket - gör ett uppehåll och starta sedan med halva dosen när bakteriefilmen försvunnit, Kolkällan går utmärkt att dosera med doserpump. Energy a och b är lite trickigare eftersom red sea rekommendera att lösningen skall skakas om innan dosering. Jag gör så att jag doserar från en 100 ml flaska - den räcker i ca 10 dagar för mig

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...