Mazzi Postat 29 september 2014 Postat 29 september 2014 Min Euphyllia har vita partier, ser nästan ut att vittra sönder. Svårt att få en rättvis bild men är det någon som vet vad det kan bero på? Citera
Andreas_Lindholm Postat 30 september 2014 Postat 30 september 2014 Hej! Är det kalkskelettet som vittrar sönder? Vad har du för vattenvärden? Övrig vävnads död? Mvh ante Citera
Andreas_Lindholm Postat 30 september 2014 Postat 30 september 2014 Hej! Ett förslag på orsak till korallernas problem. Det finns svampar av släktena Cliona, Siphonodictyon och Echinodictyum som invaderar korallernas skelett. Skelettet bryts ned och korallerna blir sköra. Svamparna syns ibland inte från utsidan. Vet ej vilka koraller som drabbas och inte hur man hjälper angripna koraller. mvh ante Citera
Mazzi Postat 1 oktober 2014 Författare Postat 1 oktober 2014 Ja det är kalkskelettet som vittrar sönder, i övrigt ser den ok ut tycker jag. Jag har höga värde av Mg, K och Ca! Mg: 1500 K: 500 Ca: 600dkH: runt 10PO4: 0,02NO3: 2 /Mats Citera
stigigemla Postat 1 oktober 2014 Postat 1 oktober 2014 Jag skulle kolla salthalten en extra gång. Citera
DaTrucka Postat 1 oktober 2014 Postat 1 oktober 2014 Dina höga värden beror med största sannolikhet på en alldeles för hög salthalt.Som Stig säger, kolla halten igen gärna med en kalibrerad refraktometer.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.