Gå till innehåll

LED assembly RLL


jflod

Rekommenderade inlägg

De har fortfarande med fosforbelagda LED och det går inte göra en RGB kombination. Grön saknas vad jag kunde se. Annars så ser det väl bra ut och deras artikel är väldigt bra.

MVH Lasse

Förstår att de valde bort specifikt grön med motivation att det fanns tillräckligt av våglängden i den fosforbelagda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men har de valt bort grönt så kan de inte köra utan den fosforbelagda och få ett vitt sken - de måste ha med den fosforbelagda som ger andra nackdelar enligt mitt sätt och se. Janne68 har tagit fram något liknande som detta men utan fosforbelagda dioder och med ett äkta RGBA chip i mitten. Har ett hemma för test men har inte hunnit köra några tester än.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då kan det vara ide att komplettera med ett antal rgba och köra fosforkanalen lågt eller inte alls eller måste de sitta tätt på?

Det jag inte får ihop är hur man utan att blända i det för ögat känsligaste områdena kan kompensera till ett vit sken. är det genom att ha ett smalt spectrum på ex grön med hög topp såsom många många t5 har. Ser man en grön färg lättare om den inte i övrigt finns i belysningens spectra trots att den har en närliggande våglängd med högre energi från belysningen?

Har inte kört T5 på allvar så vet inte helt vad jag ska se efter men de "tre topparna" har man sett ett antal gånger. Men hur ser ett exempelspectrum ut som man kan utgå ifrån och som framhäver fluorescens samtidigt som den har ett vitt sken?

En kombo med RGBA skulle vara trevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo du bländar till viss del även med RGBA men jag upplever det som bättre. Den LED Engine modul som jag använder hemma och som jag vet att Janne har med är på ca 25 watt om man kör på 700 mA (går att köra på 1000 mA) har ett spektra som ser ut så här. Jag kombinerar ihop detta med 420, 430, 455 och i ett fall 490. Den blåa är i närheten av 470 i RGBA chippet vilket har visat sig vara en viktig våglängd. 490 tror jag dock man skippa - den gav inte riktigt det jag hoppats på. Jah har också skaffat mig en speciell version av Dream Chippet som har 20 000 K fosforbelagda och en kanal 470 nm. Har inte testat än men det kommer bli min huvudbelysning. De har också rött 630 och 660 nm.

post-2331-14468934354114_thumb.jpg

En fosforbelagd Cree har detta spektra

post-2331-1446893435429_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack, Lasse börjar förstå tankegången. Såg även ditt inlägg i tråden om T5. Var det jag var ute efter som ett exempelspectra.

Skulle effekten bli tydligare med smalare bandbredd på G , R och A eller har det liten betydelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick mitt paket idag från ReefLEDLab, kan intyga att säljaren är trovärdig. Har ej kopplat samman något än men mina SMA kunskaper intygar att kvalitén är topp.

Inom en månad lär fixturen vara klar så jag kan återkomma med min slutliga åsikt.

Designen må inte bygga på RGB och fosforbelagda led's men dessa LED moduler konkurrera tekniskt ut många färdiga armaturer som finns på marknaden. Vill du ha en enkel och bra grund för ett DIY bygge är detta en mycket bra lösning till ett resonabelt pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
Fick mitt paket idag från ReefLEDLab, kan intyga att säljaren är trovärdig. Har ej kopplat samman något än men mina SMA kunskaper intygar att kvalitén är topp.

Inom en månad lär fixturen vara klar så jag kan återkomma med min slutliga åsikt.

Designen må inte bygga på RGB och fosforbelagda led's men dessa LED moduler konkurrera tekniskt ut många färdiga armaturer som finns på marknaden. Vill du ha en enkel och bra grund för ett DIY bygge är detta en mycket bra lösning till ett resonabelt pris.

*Bump*

Hur gick det? Är du nöjd?

Vad använde du för drivar och styrning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...