Gå till innehåll

Akvarie glas


MARHAG

Rekommenderade inlägg

En fråga gällande val av glas till akvariet. Ni som har fått akvarie byggda med "optiwhite" eller low iron glas upplever ni någon skillnad mellan detta och hur det var innan? Bättre färger eller?

Anledningen till frågan är att jag ska bygga ett nytt och hade då tänkt använd sådant glas, men när jag pratade med glas leverantören så påstod dom att man inte kunde se något skillnad när man tittade igenom glasen.

Det känns lite konstigt när en leverantör rekommenderar en billigare produkt när de kan leverera båda alternativen.

Vad har ni för erfarenheter när det gäller detta?

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kolla i ett optiwhite/ weissglas / lowiron är som att se igenom en plexiglas skiva eller live med ögat dirket. Ingen som filtreras.

När man kollar ovanifrån ett "vitt" glas så ser man nästan hela vägen ner. Ser man då i ett "grönt" akvarieglas så är det ljus grönt

Är glaset grönt så filtreras det gröna bort. Såg detta själv idag i en affär såg en grymt fin mussla som skimmrade i turkost ovanifrån såg man sedan via glaset så var den lila.

Skyddsglas för MH armaturer brukar använda "vitt" glas

Var det stor skillnad på priset mellan vanligt grönt akvarieglas och de vita glaset

Så skulle jag bygga idag så utan tvekan med det "vita" glaset trotts att det säkert är dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har "vitt glas" som frontruta i mitt kar och om jag tittar från sidan genom det vanliga glaset så är det en betydlig skilnad. Precis så som Wrang skriver om musslan är det i mitt kar, den ser annorlunda ut beroende på vilken av rutorna jag tittar igenom. jag valde "vitt glas" front.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...