Speedster Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 Jag har haft lite "dåligt" CA-värde på sista tiden och KH:t har sjunkit också. Gjorde därför en test på Crystal reef saltet (tror jag det heter) och då ligger CA på 340, borde det inte ligga på högre nivåer?Har inte testat att blanda upp Sailiferts Coral Grower i det nyblandade vattnet, men det lär ju höja det natuligtvis. Trodde bara att nyblandat osmosvatten och salt skulle vara lite högre i CA. Testet gjordes med Sailiferts CA test.Ca i akvariet ligger på 360 ungefär... men där har tillsats Sailiferts coral grower emellanåt. Citera
Guest NoName Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 Det stämmer nog, fick 370 i CA på det nyblandade vattnet och då hade jag blandat saltare än de 33,3ppt som reef crystals anger. Citera
greger Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 jag har också märkt av att det ibland är lägre calciumhalt, verkar som att det varierar från "batch till batch", för normalt brukar det ligga högre. Citera
Speedster Postat 16 oktober 2005 Författare Postat 16 oktober 2005 Ok, så då är det helt "normalt" då kanske.Någon som kan rekomendera något salt som ger högre Ca? Citera
greger Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 skulle tro att variationer förekommer bland alla fabrikat, men det är ju bara att göra lite mätningar när man öppnar en ny förpackning, för att vara på säkra sidan. Citera
Klubbsson Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Aqua care och Tropic marine saltet ger betydligt mer CA. Jag har själv fått samma värden på Crystal reef saltet. Citera
Dykaren Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Tänk på Crystal Reef och Reef Crystals är två helt olika salt!AquaMedic Reef och Reef Crystals har båda höga värden på kalcium och magnesium som är viktigt i ett revakvarium med stenkoraller.Instant Ocean och Crystal Reef är mer lämpliga till fisk akvarium eller mjukkorall-dominerade akvarium. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.