Gå till innehåll

Vattenutjämning från bottenhål. Blir det lika bra flöde genom mitt 32mm hål.


zyberzeb

Rekommenderade inlägg

Hej! Ska försöka visa vad jag menar med en bild.

post-1830-14468934461581_thumb.jpg

Får jag lika bra flöde genom min pvc genomföring när jag använde mig av vattenavjämning. Vattnet sugs in via en ventil i botten, slipper på så sätt slurpljudet där. Sedan går röret upp över akvariet igen, för att justera vatten nivån i tanken. Där sker sedan själva avrinningen, i flera mindre med ventil för att justera flödet för att slippa slurpljud. Min fråga är om vattnet flödar långsammare genom mitt bottenhål för att det senare måste upp i utjämningsröret? Hoppas någon fattar vad jag menar och kan svara. Tack på förhand. /Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter!

Vattenytan blir nog inte som på bilden men jag måste ju kunna justera den med var jag tappar vattnet från röret som går upp vid akvariet.

Eller menar du att trycket från akvariet skulle trycka upp vattnet över akvariets höjd i röret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenytan kommer att hamna i nivå med det horisontella röret till höger i bild. Det kommer också att suga luft ner där du har pilen med luft. Visst går det kortsiktigt att ställa in flödet så att nivån hamnar någon annanstans, men någon timme senare måste du då justera igen. Ett extra rör, med en kran på, direkt från insuget ned till sumpen med 95% av flödet skulle kunna lösa DET problemet, men det vore en farlig lösning eftersom du skulle kunna tömma hela akvariet ner i sumpen om du ställer upp kranen lite för mycket. Mitt förslag är att du bygger en Herbie overflow eller Bean animal overflow istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skall bli bra så bör du nog dra "bottenröret" i akvariet till ytan och ha det som avrinningsrör. "Standpipe" eller vad det kallas.

Sedan drar du röret som går utanför karet några cm under det i akvariet. Sätt även en ventil längst ner innan du böjer upp för att kunna tömma och rengöra röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Tyvärr är mitt akvarium ett så kallat panorama med kapade hörn. Jag var inte så förtjust i det så jag ställde de kapade hörnen mot väggen i stället. Vilket i sin tur gör att jag har mina borrade hål mot min framruta nu mera. Därför är jag inte så sugen på att ha ett rör upp till ytan där. Jag har inget saltvatten, så sump är inget måste. Kör ett toppfilter över akvariet idag. Men jag är lite sugen på att använda mig av detta sätt om jag fixar automatisk på fyllning, det borde ju funka eller hur, få är det ju bara några droppar vatten per timme som ska rinna ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej igen!

Om jag använder mina två borrade hål i botten på akvariet och drar två rör upp till ett "filterakvarium" som står i samma höjd som det stora. Har nämligen en hylla med tre 220l akvarium bredvid. Fixar ett smalt och högt 50cm, 5cm högre än 220l som står vid sidan av mitt 220l. På så sätt får jag samma nivå i "filterakvaiumet" sedan kan jag reglera flödet ner i en sump som är ett av 220ls akvariumen, och sedan pumpa vattnet tillbaka till det stora. Sedan sätter jag T rör på båda uttagen under akvariet med en kran på så att jag enkelt kan tömma vattnet ur akvariet, genom att vrida på PVC kranen och samtidigt rensa ur rören. Fattar ni hur jag menar, annars får jag fixa en bild imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Laggeman! Jag vet att det är det jag borde göra, jobbigt att höra sanningen. Problemet är att akvariet är 110 cm djupt. Så jag får tömma allt och krypa i för att sedan borra, tänk om det spricker. Har borrat akvarium förut men inte 15mm glas. Sedan är det smidigt att inte ha sumpen under akvariet. Vet att det är bökigt när man ska plocka ur filtermattor ur sumpen för att göra rent, trångt och jävligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan lösning är att dra rören längs botten bak i karet, och där låta dem gå genom en box underifrån.

Så kan du täcka rören från framkanten och bakåt med sten, sand, eller annat påhitt, så slipper du ha dem i framkanten av karet och kan ändå köra med en "riktig" box i bakkant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Kanske ska förklara lite vad bilden säger. Ringen under akvariet är min brunn för avlopp alltså. Kryssen är ventiler där jag kan strypa vattenflödet. Sedan kommer det stora akvariet och utjämnasakvariet stå i samma nivå så jag reglerar ytan i det lilla för att få optimalt i det stora akvariet. Några frågor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser väldigt rörigt ut. :)

Funktionen funkar säkert, men tänk då på att sätta korgar på insugen i huvudkaret så att inga djur sätter sig i rören mellan de två karen.

Tack för ditt svar Jimmy!

Jag vet det blir mycket rör, men utanför akvariet så man slipper se dem. Akvariet står tätt intill tre väggar, så finns inte mycket att göra på vid sidorna. Och jag har dålig erfarenhet av sump under akvariet, trångt och jobbigt att göra rent.

En fördel till med min lösning är att jag får ett insug som antagligen tar in mera skräp eftersom det inte bara kommer att suga in ytvatten, givet vis blir det ett galler så rockorna inte kan sugas fast, samtidigt som inte grus kan följa med.

Så egentligen är jag tillbaka till min ursprungsfråga som titeln på denna tråd heter. Har jag samma flöde via ett rör om det strävar efter att jämna ut vatten nivån som jag skulle ha om det rann över och tryckts uppifrån och ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nya bud! Är det någon som har använt denna princip för att flytta vatten mellan akvariet och sump som står i samma nivå. Givet vis finns det en pump som pumpar vattnet tillbaka till Akvariet. Suger ur luften i toppen så det blir vatten. Som en akvariettunnel.

post-1830-14468935242583_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att flödet beror av nivåskillnaden mellan de båda sidorna av häverten. Om nivåskillnaden är liten blir flödet mycket långsamt. Om du har en pump som pumpar tillbaka vatten så kommer en nivåskillnad att skapas och vattennivåerna inte bli som du ritat dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att flödet beror av nivåskillnaden mellan de båda sidorna av häverten. Om nivåskillnaden är liten blir flödet mycket långsamt. Om du har en pump som pumpar tillbaka vatten så kommer en nivåskillnad att skapas och vattennivåerna inte bli som du ritat dom.

Finns risk att akvariet svämmar över alltså. Tänkte bygg två bågar av 40 mm PVC, får testa mig fram lite antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat ett sånt system förut mellan sump och ett litet yngelkar.

Då hade jag en pump i det lilla yngelkaret som pumpade tillbaka vattnet till sumpen.

Som hävert hade jag ett 20 mm rör och jag tror att det var en maxijet 1000 pump med ett skumgummifilter som pumpade tillbaka vattnet.

Har för mig att jag tänkte att det var bra med så högt flöde som möjligt genom häverten så att eventuell luft dras med ut ur den.

För att undvika översvämning så stod överkant på båda karen i samma nivå samt att sumpen kunde svälja allt extravatten som fanns i det lilla tillsammans med det som rinner tillbaka från visningskaret.

Det blev en tydlig nivåskillnad mellan dem men överlag så funkade systemet bra.

Jag startade min hävert genom att pumpa vatten baklänges med maxijet-pumpen tills båda ändarna var under ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...