Gå till innehåll

Strategi för att bli av med..


patrikk

Rekommenderade inlägg

som några vet så har jag vita prick i karet.

Idag har jag alla koraller och fiskar i ett mindre kar samt 20% av min LS

resterande 80% av min LS har jag i huvudkaret.

min tanke är att låta huvudkaret gå fiskfritt i 11 veckor för att vara säker på att vitaprick dör ut.

så frågan är hur viktig är fiskbajset för korallerna ? tycker ni att jag kan flytta alla koraller till huvudkaret med eller vad hade ni gjort? fiskarna ska gå i lilla karet i 11 veckor med 20% LS och sedan köra ttm till huvudkaret.

Men frågan är hur ni hade gjort med korallerna? jag har bara en uppsättning ljus för koraller min andra belysning är mest trivselljus och inget som koraller kan leva på.

kan även tänka mig att flytta även räkorna och sjöstjärnorna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu inte blir av med den vita prick som sitter på fisken så kommer dina koraller och 20 % av din LS kunna vara smittbärare när du återför allt. Du bör ha allt (förutom fisken) i det stora karet under hela perioden. Ett bart akvarium för fisken tills pricken försvunnit (medicinering eller hinkmetod). Korallerna kan du mata med korallfoder

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt alla koraller osv gå kvar i huvudkaret och flytta fisken till karantän.

Behandla fisken separat i karantänen sen efter 10-11 veckor sätt tillbax fiskarna och njut av prick fritt akvarium.

jag harr just nu på med samma sak. Då jag tröttnat på ohyra.

min strategi är att behandla fiskarn med koppar medicin först, och nu gå över till tank transfer. När jag flyttar fisken till ett steriliserat akvarium 4 gånger var 3/ dag. Sen blir det stenhård karantän av alla tänkbara smitto bärare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...