alivedreamer Postat 23 oktober 2014 Postat 23 oktober 2014 HejHar en liten fundering kring hur mycket sanden på botten faktiskt hjälper till att sänka Nitrat även om det inte rör sig om så tjocka lager. Jag hade tidigare ett ca 3-6 cm (korstorlek 0.5-1.5mm) på botten av akvariet och efter att jag kastade ut sanden så har jag fått problem med att Nitraten vägrar gå ned. Jag hade förut det omvända problemet med att jag var tvungen att tillsätta Nitrat på grund av oblans mellan N och P. Har jag helt enkelt underskattat hur mycket denitrifikation som pågår även de övre sandlagren? Är 3-6cm tillräckligt för att Denitrifikation skall äga rum eller är det andra övergångar som jag missar här?MvhEric Citera
addo Postat 23 oktober 2014 Postat 23 oktober 2014 3-6 cm räcker helt klart för denitrifikation i utom där sanden är som tunnast. Citera
Lasse Postat 23 oktober 2014 Postat 23 oktober 2014 Om du kör organisk kolkälla så kan man väl säga att 6 cm sand denitrifierar bättre än ingen sand alls. Om du inte kör organisk kolkälla så tror jag inte att 6 cm sand spelar någon större roll i denitrifikationen.MVH Lasse Citera
alivedreamer Postat 24 oktober 2014 Författare Postat 24 oktober 2014 Jag får nog i så fall konstatera att det måste vara någon av de nya stenarna som läcker näring. Får vänta och se helt enkelt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.