Gå till innehåll

Lasse s kranvattensmetod med lite tvist


Conjor

Rekommenderade inlägg

Hur jag startade upp denna gång med Lasse s kranvattensmetod med lite tvist.

1: Medel i för att göra kranvatten fiskvänligt Aquasafe en hel flaska fick gå i 24 timmar med UV och pumparna på inget ljus.

2: I med salt ytterligare 24 timmar inget ljus.

3:Sedan i med 12 pack av detta och ljus ytterligare 24 timmar:

http://www.prodibio.com/start-quickl...cal-filtration

181 à 360 liters Standard All box of 12 vials.

Samt sand.

4: Enligt Prodbio start pack så skulle man kunna ha en tuff fisk och lite annat i efter 24 timmar

så i med 1 fisk 2 snäckor och en erremit samt en korall stjärnpolyp.

Fungerade alldeles utmärkt.

5: Har ett 30 liters akvarie som går med UV + pump med filterpatron och dopvärmare inget ljus mörklagt med svart plast runt om

med sötvatten/kranvatten för påfylnad av avdunstat vatten och saltvattensbyte.

I detta häller jag i minst en gång i månaden beroende på vatten åtgång Flytande Easy-Life Filter Medium och gör rent filterpatronen

inan det åker även i buffertpulver lite då och då.

Att konstatera om man bor där det finns hyfsat rent kranvatten och är lat som jag och Lasse går det alldeles utmärkt att köra så här

men var och en gör naturligtvis som man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag använde kranvatten när jag startade mitt akvarium och det har fungerat bra. Använder kranvatten när jag blandar nytt saltvatten och som top off. Jag bor i Norrköping och vattnet är ok. Det kan te sig slött att jag kör mitt akvarium på detta sätt men det verkar gå bra utifrån observationer på fisk och koraller och andra små djur. Har aldrig haft problem med alger (trådalger t.ex). Dock cyano 2 gånger men det härleder jag inte till kranvattnet. Men obsevationer är rätt godtyckliga och jag ser nog ibland det jag vill se :) Hur som har jag dock funderat på kloraminer och tungmetaller och på hur jag kan göra vattnet mera revvänligt? Och jag har kommit fram till att Lasses och nu din vidareutveckling av metod är intressant :) Vad rekomenderar ni för vattenberednings preparat/media? Byter 20 liter vatten/vecka fördelat på 2 tillfällen. Tar vattnet från kran (spolar i några minuter) till hink, kollar temp (25 grader) och löser sedan saltet, luftar vattnet, kontrollmäter och sedan slår jag i några liter åt gången. Förloppet tar ca 1 h totalt. Under tiden fixar jag rutorna, skummaren och pumpen. Byter ut aktivt kol vid behov, fraggar och tar bort små sjöstjärnor som inte är önskvärda just nu. Vill också ha råd om tidsaspekten gällande vattenbytet då den känns kort. Hur gör ni? Vilka orosmoln finns? Dela med er om egna praktisk erfarenheter och observationer. Har haft svårt att relatera eventuella teoretiska faror och risker från utländska forum till sättet jag sköter akvariet på. Självklart är jag otroligt mån om mina skyddslingar och det självklara svaret kanske är "använd osmosfilter" :) Har fått en känsla av att val av kranvatten = krasch, är det verkligen så? Bör tilläggas att mitt akvarium startades för 1 1/2 år sedan. Håller enkla sps:er, lps:er, mjukkoraller, svampar, räkor, fiskar och eremiter + allt annat, poddar, ormstjärnor, maskar och annat smått och gott. Just det...höll på att glömma små kolonier av bubbelalger ;)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag använder också vanligt kranvatten, från Nacka kommun, har gjort så sedan starten Feb 2011. Det har fungerat fint inga problem alls, jag tillsätter inget vattenberednings medel el.dyl.

Ambitionen är att jag ska byta 10% i veckan men det blir snarare 2-3 ggr i månaden. Jag håller sps:er, lps:er, mjukkoraller, skivor, räkor, fiskar, eremiter, etc...

Ändrat av Ove.P
tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Funkar det så behöver man ju inte ändra på något men att ha ett akvarie eller plasttunna om man nu har plats naturligtvis

där kranvattenet kan lufftas/cirkulera i god tid så blir det ju alltid lite bätttre än att ta det direkt ur kranen.

Sedan får Lasse gärna komma med det tekniska/kemiska i detta spörsmål med för eller nackdelar.

Jag byter 10 liter var 3 dje vecka och 20 liter var tredje månad ungefär på ett 112 liters.

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag använde kranvatten när jag startade mitt akvarium och det har fungerat bra. Använder kranvatten när jag blandar nytt saltvatten och som top off. Jag bor i Norrköping och vattnet är ok. Det kan te sig slött att jag kör mitt akvarium på detta sätt men det verkar gå bra utifrån observationer på fisk och koraller och andra små djur. Har aldrig haft problem med alger (trådalger t.ex). Dock cyano 2 gånger men det härleder jag inte till kranvattnet. Men obsevationer är rätt godtyckliga och jag ser nog ibland det jag vill se :) Hur som har jag dock funderat på kloraminer och tungmetaller och på hur jag kan göra vattnet mera revvänligt? Och jag har kommit fram till att Lasses och nu din vidareutveckling av metod är intressant :) Vad rekomenderar ni för vattenberednings preparat/media? Byter 20 liter vatten/vecka fördelat på 2 tillfällen. Tar vattnet från kran (spolar i några minuter) till hink, kollar temp (25 grader) och löser sedan saltet, luftar vattnet, kontrollmäter och sedan slår jag i några liter åt gången. Förloppet tar ca 1 h totalt. Under tiden fixar jag rutorna, skummaren och pumpen. Byter ut aktivt kol vid behov, fraggar och tar bort små sjöstjärnor som inte är önskvärda just nu. Vill också ha råd om tidsaspekten gällande vattenbytet då den känns kort. Hur gör ni? Vilka orosmoln finns? Dela med er om egna praktisk erfarenheter och observationer. Har haft svårt att relatera eventuella teoretiska faror och risker från utländska forum till sättet jag sköter akvariet på. Självklart är jag otroligt mån om mina skyddslingar och det självklara svaret kanske är "använd osmosfilter" :) Har fått en känsla av att val av kranvatten = krasch, är det verkligen så? Bör tilläggas att mitt akvarium startades för 1 1/2 år sedan. Håller enkla sps:er, lps:er, mjukkoraller, svampar, räkor, fiskar och eremiter + allt annat, poddar, ormstjärnor, maskar och annat smått och gott. Just det...höll på att glömma små kolonier av bubbelalger ;)

mvh ante

Borgs vattenverk i norrköping använder för närvarande inga kloraminer.

Enbart UV och ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...