Gå till innehåll

Olika skalor i refraktometrar


Flygrc

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om jag förstår detta rätt...

Jag köpte en

http://www.fish-street.com/salinity_refractometer_plus

liknar denna i texterna

http://www.akvarieshopen.com/d-d-refraktometer--optisk-saltm%C3%A4tare

På red sea spannarna står det vid 1,025 att det ska vara 35ppt

När jag blandar i enligt spannarna för 1,025, vilket blir rätt, blir den andra skalan 33 (kanske lite till, 33,3-33,5, svårt att se)

Är detta pga det som beskrivs

"Det visar sig att en 35 ppt*3 lösning av riktigt havsvatten har samma brytningsindex som en 36.5ppt*3 lösning av saltlake och därför när du använder en saltlake / salt refraktometer är salthalten sannolikt 1.5ppt*3 lägre."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalibreringen i refraktometrarna är i grunden fel. Man kalibrerar refraktometern med sötvatten till 1.000 men i själva verket väger 25 grader varmt sötvatten ungefär 0,9975. Men salthaltskalan längs ut till höger brukar vara riktig för NaCl- lösning. Nu innehåller saltvatten en massa andra ämnen så skalan stämmer inte riktigt för våra akvarier. Men skillnaden är liten. Om du löser 3,74 gram koksalt i 100ml osmosvatten ( totalt 103,5 gram) så motsvarar det 3,45% salthalt i saltvatten för en refraktometer om jag kommer ihåg rätt. (rumstemperatur)

Mina refraktometrar visar 3,5% med en sådan referensvätska så de kanske ändå är gjorda för saltvatten?

Deltec refraktometrar (och kanske Red Seas) är gjorda med en annan skala så de behöver kalibreras vid 3,5% salthalt om man skall vara säker.

Läs: http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/

Min referensvätska är gjord för 3,45% salthalt som är det normala runt Ostasien -Australien.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt huvudbry kanske kommer sig av att förhållandet mellan de båda skalorna egentligen är temperaturberoende?

Fast jag tittat på Sherlock Holms idag känner jag mig inte speciellt smittad av hans förmågor.... jag gissar på att det är en ledtråd men kan inte hitta något om det.. Att det är bara vid en viss temp, hmmm 20 grader... har nog 23-24 i rummet där jag mäter, men oavsett.. borde inte skalorna bli lika fel?? Jag fattar inte.

Fast jag hittade bilden i detta inlägg och ser samma fenomen på den skalan

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36331-Salt-med-h%F6gt-Ca-och-Mg&p=376473&viewfull=1#post376473

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den specifica vikten (skalan med värde typ 1.025) är beroende av temperaturen medans salthalt (typ 3,5 ppt) inte är det. Dvs om du ändrar temperaturen så ändras den specifika vikten men inte salthalten... Din refraktometer förutsätter en viss temperatur för att visa rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den specifica vikten (skalan med värde typ 1.025) är beroende av temperaturen medans salthalt (typ 3,5 ppt) inte är det. Dvs om du ändrar temperaturen så ändras den specifika vikten men inte salthalten... Din refraktometer förutsätter en viss temperatur för att visa rätt.

Det stämmer bättre med vad jag hittat i tabeller. Det står 20c i den jag har och då stämmer densiteten med ppt värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan alla refraktometrar har ATC, automatisk temperaturkompensering. Det sitter en bimetallfjäder i som justerar mätresultatet.

Men hur kan den ställa om densitet vs ppt? Jag tycker det ser ut som att skalorna sitter på samma glasskiva? (eller vad det är gjort av)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopierad text från Red Sea hemsida:

[h=3]Red Sea’s Seawater Refractometer offers exceptional accuracy, for measuring the absolute salinity of seawater at a temperature of 25oC/77 0F.[/h]Most refractometers used within the aquarium hobby are not specifically designed for reef aquariums and use an algorithm for the measurement of brine (NaCl – rather than seawater) and at a temperature of 15oC/59 0F rather than 25oC/77 0F. Thus, a measurement deviation of up to 1.5ppt is possible, which can have a significant adverse effect on coral growth and coloration.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...