Gå till innehåll

Nu börjar alla mina hundra funderingar....


sunspots

Rekommenderade inlägg

Så har jag äntligen tagit steget och shoppat mig ett kar. : D

Fint och vitt av märket Deltec.

Nu börjar det kluriga. Parallellt med att jag läser korallrevsakvaristik för nybörjare så försöker jag så smått få ordning på teknik och kar och alla dessa tillbehör som för övrigt tog upp en hel lastbil när vi fraktade hem det.

Är det någon som kan hjälpa mig med min fundering: Dag 1 Steg 1 i min nybörjarbok står att det ska finnas ett flexibelt ytskikt mellan kar och bänk.

Det känns som att det blev lite fel från början för detta har jag inte. Men jag fick uppgift om att jag kunde ställa karet direkt på ställningen så min fråga är - Gäller detta även möbler specialdesignade som hör till karet? Jag har en glasskiva i botten på mitt kar och ser således rakt ner i sumpen Det finns någon liten grej som stöttar upp i mitten. Har ni underlag mellan bänk/ställning och kar? Frigolit eller annat? Var kan man i så fall köpa sådant?

Jag köpte karet begagnat så det fanns ingen säljare som kunde lura på mig en massa säkert välbehövliga tillbehör...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ta ett liggunderlag av den gamla och hederliga typen (de brukade vara gråa) och klippa till det så det passar

Om du behöver det är en annan fråga men om Deltec har med det i sin beskrivning så kanske det är bra att ha det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar Lasse! Nja, jag vet inte vad Deltec har för rekommendationer angående detta. Det jag läste var en generell nybörjarbok av David Knop, så det gällde inte specifikt för just mitt kar. Men det var ett bra tips att ta reda på vad deltec säger - Ska nog sätta mig och leta lite om jag kan hitta något infoblad från deltec på nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt hur Deltecs konstruktion ser ut. Man brukar använda liggunderlag/frigolit mellan kar med hel glasbotten och bänkar med hel skiva. Detta för att ta ut eventuella ojämnheter. Är det en aluminiumställning så brukar man ha det mellan aluminiumställningen och glaset. Är karet ett ramakvarium så skall det inte användas

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du börjat med Osmos vatten är jättebra.

Nu kommer jag säkert få flera mot mig, men beskriver ändå min uppstart...

Jag kollade upp våra vattenvärden, fick exempelvis reda på att Jönköpings kommun gått ifrån klor+ammonium (sammansatt), surhet på vattnet etc.

Sedan är nog Lasse här rätt person att fråga om tolkning av dokumentet? :-)

Jag tänkte som sådant att det är påfyllnaden av avdunstat vatten som är "viktigast" med osmosis-vatten, för med påfyllning av kranvatten så får du högre och högre koncentration med dåliga ämnen.

Så jag startade med kranvatten och har sedan hållt mig till osmosvatten för vattenbyten och påfyllning av avdunstat.

Då starar jag med en viss mängd dåliga ämnen, absolut. Som sakta kommer lakas ut dock.

Jag la fokus på att köpa "rätt" sten som vart i ett akvarium under lång tid i närområdet så att minimalt av stenen kunde anses "död" och att den hade mycket kalkalger.

Självklart dog en liten del av kalkalgerna, efter 6 månader har jag fortfarande inte haft någon algblomning/spik och har inga alger förutom kalkalger som jag självklart har påskyndat genom ovan och docerat spårämnen.

Lite kiselalger på sten och sand blir det självklart som indikation på städ/underhåll. Men inga synliga växande trådalger etc...

Jag startade långsamt med ovan sten som puttrade på länge med en liten källa av nedsmutsning, sedan ett par Ricordeor för att se att de trivdes innan jag började belasta det med mängden fisk.

Kan var tillfälligheter eller så gjorde jag något rätt, finns lika många sätt som medlemmar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du börjat med Osmos vatten är jättebra.

Nu kommer jag säkert få flera mot mig, men beskriver ändå min uppstart...

Jag kollade upp våra vattenvärden, fick exempelvis reda på att Jönköpings kommun gått ifrån klor+ammonium (sammansatt), surhet på vattnet etc.

Sedan är nog Lasse här rätt person att fråga om tolkning av dokumentet? :-)

Jag tänkte som sådant att det är påfyllnaden av avdunstat vatten som är "viktigast" med osmosis-vatten, för med påfyllning av kranvatten så får du högre och högre koncentration med dåliga ämnen.

Så jag startade med kranvatten och har sedan hållt mig till osmosvatten för vattenbyten och påfyllning av avdunstat.

Då starar jag med en viss mängd dåliga ämnen, absolut. Som sakta kommer lakas ut dock.

Jag la fokus på att köpa "rätt" sten som vart i ett akvarium under lång tid i närområdet så att minimalt av stenen kunde anses "död" och att den hade mycket kalkalger.

Självklart dog en liten del av kalkalgerna, efter 6 månader har jag fortfarande inte haft någon algblomning/spik och har inga alger förutom kalkalger som jag självklart har påskyndat genom ovan och docerat spårämnen.

Lite kiselalger på sten och sand blir det självklart som indikation på städ/underhåll. Men inga synliga växande trådalger etc...

Jag startade långsamt med ovan sten som puttrade på länge med en liten källa av nedsmutsning, sedan ett par Ricordeor för att se att de trivdes innan jag började belasta det med mängden fisk.

Kan var tillfälligheter eller så gjorde jag något rätt, finns lika många sätt som medlemmar!

chrille tack för delad erfarehet! :) Du ska inte känna att du får medlemmar mot dig för att du redogör för hur du startade ditt akvarium. Tvärtom bra skrivet och som du skriver, vi startar akvarierna på olika sätt. Roligt att det går bra för dig :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, tack jättebra att få höra hur du gjort...! : ) Jag försöker vara tålmodig med osmosen, men det går saaaaakta. Vattennivån har stigit några ynka centimeter, men jag har ordnat till plexiglas i botten idag, så det bidrar väl också...

Bra det där att tänka på god kvalitet på stenen. Det är alltså kanske bättre att leta begagnat än att köpa från djuraffär? Jag fick med rätt mycket torrlagd porös sten (död) men tänkte att det kanske går att ympa den och få igång den också med lite tålamod. Mycket tålamod.

Såg att man kunde köpa levande sand också, kanske kan vara ett bra komplement...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, tack jättebra att få höra hur du gjort...! : ) Jag försöker vara tålmodig med osmosen, men det går saaaaakta. Vattennivån har stigit några ynka centimeter, men jag har ordnat till plexiglas i botten idag, så det bidrar väl också...

Bra det där att tänka på god kvalitet på stenen. Det är alltså kanske bättre att leta begagnat än att köpa från djuraffär? Jag fick med rätt mycket torrlagd porös sten (död) men tänkte att det kanske går att ympa den och få igång den också med lite tålamod. Mycket tålamod.

Såg att man kunde köpa levande sand också, kanske kan vara ett bra komplement...

Jag köpte död sten, den släpper fortfarande fosfat trots jag haft den i tunna som jag bytte vatten i var och varannan dag i en månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte död sten, den släpper fortfarande fosfat trots jag haft den i tunna som jag bytte vatten i var och varannan dag i en månad.

Oj! Det låter ju inte något vidare. Vad gör man åt det? Kommer jag skapa massor med problem för migsjälv om jag använde den döda levande stenen...? Hur gör du med din sten?

Så otroligt lite jag kan om detta - trots allt jag försökt läsa in mig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj! Det låter ju inte något vidare. Vad gör man åt det? Kommer jag skapa massor med problem för mig själv om jag använde den döda levande stenen...? Hur gör du med din sten?

Så otroligt lite jag kan om detta - trots allt jag försökt läsa in mig....

Jag har i fosfatremover och 10% vattenbyte / vecka och hoppas på att det fungerar, annars blir det större vattenbyte.

När jag lakade ur använde jag sötvatten och hade i startbakterier för att stenen skulle bli aktiverad. Det jag läst om att laka ur, är att månaden jag körde med är för kort tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade mitt senaste nano (70 lit) med Red Sea "Reef Mature Pro Kit", ett uppstartset som tar 21 dagar. Gången innan så startade jag med "Lasses snabb uppstart för Nanokar". Bägge metoderna har fungerat klockrent för mig.

Lycka till med ditt kar...

Tack för tipsen! Det låter som en bra plan att tillföra ett kit. : ) Kanske kan gå lite snabbare då.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag startade mitt akvarium med 5kg levande sten och byggde också en revpelare a 4-5 kg med död, torr levande sten. Idag syns ingen skillnade mellan sorterna. Det luktade om vattnet i några dagar, efter det inga problem. Startade med kranvatten, byter vatten med kranvatten och kör top off med kranvatten+kalciumhydroxid. Akvariet är ett juwel 120 liter.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj! Det låter ju inte något vidare. Vad gör man åt det? Kommer jag skapa massor med problem för migsjälv om jag använde den döda levande stenen...? Hur gör du med din sten?

Så otroligt lite jag kan om detta - trots allt jag försökt läsa in mig....

Jag har inte startat med död sten (än), kommer göra det i mitt kommande shallow reef.

Använda mig av min nuvarande sten + lika mycket till av död sten.

Det jag fått till mig via vår kunskapskälla nätet samt en uppstart här samtidigt som min etc. är att laka ur stenen LÄNGE.

Uppstarten av den lokala burken här vill du inte veta hur den ser ut idag....

De stoppade i stenen och lät den cykla i två veckor, efter någon månad sa det BOOM.

Det jag har fått till mig är; stoppa ner den döda stenen i en tunna med sötvatten, kraftig cirkulation, byt vatten en gång i veckan, håll på så i 3 månader.

Sedan startar du upp karet med enbart död sten och bakteriekultur eller en del levande + resten dött.

Hoppa inte över det här steget!

I den döda stenen finns torkade svampar, djur etc. etc. Det är det du vill laka ur, annars kommer det kalasas på det i ditt kar under uppstarten.

Massa näringsämnen = stor risk för alger...

Jag är också nybörjare så vill någon med längre erfarenhet komplettera/dementera så lyssnar jag gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

chrille tack för delad erfarehet! :) Du ska inte känna att du får medlemmar mot dig för att du redogör för hur du startade ditt akvarium. Tvärtom bra skrivet och som du skriver, vi startar akvarierna på olika sätt. Roligt att det går bra för dig :)

mvh ante

Jag var lite ironisk, nätdiskutioner/fighter är ju vardagsmat idag.

Jag syftade på min kommentar kring uppstart utan osmis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att ni delar med er av all er kunskap och erfarenheter!!

Jag tänker att jag nog borde kunna använda karet som en/istället för tunna och byta vatten och trixa direkt där. Även om första vattenbytet blir från"fint" osmosvatten. Då kan jag passa på att köra med pumparna som finns.... Och så blir det ju LITE roligare än att karet bara står helt tomt och tar plats och dammar igen.

Härligt också att höra att värdena går att få ner så pass. Hoppas det håller i sig...!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ingick ju rätt mycket sten, men jag tänker att jag ska komplettera den med en del levande också. Kanske inte så mkt som 50/50 men att jag åtminstone lägger i ytterligare några stenbumlingar också för att hjälpa till att få lite fart på mina. : ) Men nu lär det ju dröja.....

Ja, stenarna är ordentligt tvättade - både sprutade med högtryck och skurade med diskborste efter det, så jag hoppas jag fick bort en massa gammalt skräp. De ser snyggare ut nu i alla fall. Men de luktar lite.... Och jag tycker nog att vattnet börjar bli en aning grumligt redan nu. : /

Nåväl, jag var beredd på att det skulle ta lite tid att få ordning på det...

Tack för all hjälp - jag inser att ni kan ha räddat mig från en algkatastrof!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det blir långvarigt och du vill hålla ned kostnaderna så flytta över stenen i ett mindre kärl där de precis är täckta med vatten.

Då går det åt mindre salt till vattenbytena.

Alternativt sänk nivån i karet så mycket du kan.

Efter ett tag när vattnet inte luktar etc. kan du säkert dosera en all in one produkt från Salifert etc.

Om du vill bättra på kalkalgerna samtidigt...

Då gör du ju något framsteg iallafall (upplevelsen)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...