petrol Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Först av allt: Har inte lyckats att ta et foto på de små liven.Har hittat tre st anemonliknande varelser i två utav karen.De ser precis ut som BTA röda (åt det rosa hållet) fötter och vita bubbeltentaklar.Storleken är mellan "lillfingernagel - tumnagel" i diameter, ungefär lika höga.Verkar inte vara känsliga för ljus ( hittade en bakom en sten i skuggan på sandbotten, en annan sitter på en sten i fullt ljus) och verkar vara ganska okänsliga för vattenrörelse.De drar inte ihop sig för natten vad jag kan se.Jag tror inte att det är någon sorts majano, när jag jämfört dem mot nätet.Någon där ute som har en ide om vad det kan vara? Citera
petrol Postat 21 oktober 2005 Författare Postat 21 oktober 2005 Kan uppdatera med att de har någon slags "sweepers" på natten. Citera
Dykaren Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 Har den sweepers så låter det som något slags stenkorall. Citera
petrol Postat 21 oktober 2005 Författare Postat 21 oktober 2005 Ja kanske det.Här kommer två bilder som är otroligt kassa.. Så kanske det blir lite lättare att gissa. Citera
Dykaren Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 Ser ut som Caulerpa.... De bilderna hjälper tyvärr inte mig iaf. Jag skulle gissa på att det är någon slags asymbiotisk korall. Ingen kolonibyggande utan solitär. Citera
petrol Postat 21 oktober 2005 Författare Postat 21 oktober 2005 Hittade vad det är: PseudocorynactisFrågan är om jag ska låta dem vara kvar eller inte. Kanske ska flytta dem till ett eget kar och se hur stora de kan bli?http://www.advancedaquarist.com/issues/oct2002/invert.htm http://www.ultimatereef.net/forums/index.php?act=Search&CODE=show&searchid=dfbc070736875c642f17720d9b86ad59&search_in=posts&result_type=topics&highlite=pseudocorynactis Citera
Dykaren Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 Det är ju inget som förökar sig okontrollerat. Vad jag förstår så är de inte rörliga heller. Det innebär att det kommer vara lätt för dig att kontrollera dem. Jag hade behållt dem tills vidare. Troligen gör de ingen skada... och skulle de visa sig farliga för någon/något så kan du lätt plocka dem då. Citera
aerie Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 Japp,håller med,tycker att du ska behålla dem. De är ju söta och lär ju ta upp en del överskottsnäring iom att de inte är symbiotiska. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.