Gå till innehåll

Varför växer inte min Rhodactis?


akejan

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har en Rhodactis sp 07 (grön färg 15-20 cm i diameter).

Den sitter i lugnt flöde i sanden. Belysningen är 60 w led 16000 k. Avståndet från belysingen till sanden är ca 70 cm. Jag matar den inte. Men det är möjligt att den tar foderrester eller phytoplankton. Min är värd till 2 st clownfiskar. Störs ej av eremiter på något synbart negativt sätt.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både en rhodactis sp 07 och en superman. Upplever att den gröna växer mycket snabbare. Mina erfarenheter är att den bästa placeringen hittills varit mitt på scapen men centralt under ljuset och med lite flöde. På min superman hade jag nyligen ungefär samma placering men med mer flöde vilket resulterade i att den drog ihop sig och till slut släppte från stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strikt. Har din rhodactis sp 07 "knoppat" av sig eller delat på sig? Min växer men den har inte förökat sig. Har du nån koll på hur stora de blir? Matar du den aktivt?

mvh ante

Jag fick den med en sten för ca 1 1/2 år sen, stor som en femkrona. Sedan dess har den växt till ca 15 x 15 cm innan den delade sig första gången.

Nästa gång i sitt nya skuggiga läge blev den ca 10 x 10 cm (inte helt uppblåst pga ljusbrist) innan den nyligen delade sig i två.

Matar inte aktivt.

Ändrat av Strikt
j
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...