akejan Postat 2 november 2014 Postat 2 november 2014 Har haft den i flera månader och den växer inte alls, behöver den mer ljus? Citera
Andreas_Lindholm Postat 3 november 2014 Postat 3 november 2014 Hej! Jag har en Rhodactis sp 07 (grön färg 15-20 cm i diameter). Den sitter i lugnt flöde i sanden. Belysningen är 60 w led 16000 k. Avståndet från belysingen till sanden är ca 70 cm. Jag matar den inte. Men det är möjligt att den tar foderrester eller phytoplankton. Min är värd till 2 st clownfiskar. Störs ej av eremiter på något synbart negativt sätt. Mvh ante Citera
Laggeman Postat 3 november 2014 Postat 3 november 2014 Det är kanske så enkelt att den inte blir större? Citera
Manks Postat 3 november 2014 Postat 3 november 2014 Ser ut att vara en som går under handelsnamnet "superman" min växer SJUKT långsamt medan de gröna som sitter på samma sten växer mycket fortare Citera
Strikt Postat 4 november 2014 Postat 4 november 2014 Jag har både en rhodactis sp 07 och en superman. Upplever att den gröna växer mycket snabbare. Mina erfarenheter är att den bästa placeringen hittills varit mitt på scapen men centralt under ljuset och med lite flöde. På min superman hade jag nyligen ungefär samma placering men med mer flöde vilket resulterade i att den drog ihop sig och till slut släppte från stenen. Citera
akejan Postat 4 november 2014 Författare Postat 4 november 2014 Tack, då ska jag flytta den till bättre ljus. Citera
Andreas_Lindholm Postat 4 november 2014 Postat 4 november 2014 Strikt. Har din rhodactis sp 07 "knoppat" av sig eller delat på sig? Min växer men den har inte förökat sig. Har du nån koll på hur stora de blir? Matar du den aktivt?mvh ante Citera
Strikt Postat 4 november 2014 Postat 4 november 2014 (ändrat) Strikt. Har din rhodactis sp 07 "knoppat" av sig eller delat på sig? Min växer men den har inte förökat sig. Har du nån koll på hur stora de blir? Matar du den aktivt?mvh anteJag fick den med en sten för ca 1 1/2 år sen, stor som en femkrona. Sedan dess har den växt till ca 15 x 15 cm innan den delade sig första gången.Nästa gång i sitt nya skuggiga läge blev den ca 10 x 10 cm (inte helt uppblåst pga ljusbrist) innan den nyligen delade sig i två.Matar inte aktivt. Ändrat 4 november 2014 av Strikt j Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.