Gå till innehåll

Hanna checker fostfat eller fosfor ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Tja, funderar på att skaffa mig en för att mäta fosfaten då det är förbannat svårt att se färg skalan mellan vit och blå och 20 nyanser där emellan.

Tror jag såg någonstans att man körde med en fosfor mätare och sedan gjorde någon ekvation så fick man fram aktuellt fosfat värde, vad säger ni om det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

atyGl8MVuz8

Blir lite konfunderad, fosfatmätaren läser 0,03ppm och fosformätaren 57ppb, får inte ihop de två mätningarna med tabellen ovan om det inte är ca 5ggr mer fosfor än fosfat men i videon säger dubbelt? Har jag otur när jag tänker här?

Är alltid fosfaten i proportion till fosforhalten eller kan de två sklija sig proportionsmässigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 * 0.003066 = 0.174762, alltså cirka 0,17 i fosfat, istället för 0,03 som det är på hans på HI-713. Avsevärd skillnad...

Vad jag förstår så är fosfor det som blir fosfat sedan, dvs algerna kan konsumera direkt det blir till fosfat, så man har egentligen mer i vattnet, jag tänker att det är ju bättre att mäta fosfor eftersom det avslöjar vad som finns i vattnet...eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...