Gå till innehåll

Hjälp med uträkning av allt!


Ripzone

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag undrar hur jag räknar ut hur mycket mitt kar dunstar vatten och hur mycket salt jag ska tillsätta under vattenbytena jag kommer byta ca 20% vetten varannan vecka och vet att den mängden salt jag tar ut måste jag tillsätta exakt samma mängd hur räknar jag ut det på lättaste sett. Min tanka är att köra efter balling metoden med doseringspumpar, men jag vet inte hur jag gör uträkningen för att dosera rätt mängd av Ma,Ca mm, Mitt kar är på 140L med sump under, Hoppas ni förstår min fråga. Tack för all hjälp. Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Dunstat vatten. Omöjligt att räkna ut då det beror på olika faktorer. Det lär du dig i praktiken

2. Saltblandning. beror på vilken salthalt du vill ligga på och vilket salt du använder. ladda ner Aqua Calculator - gå till justera salthalten (du kan ändra till svenska i med hjälp av kugghjulsknappen och avdelningen allmänt (första fliken) och sedan språk) Längs ner finns saltblandning - klicka på den lilla pilen, välj ditt salt och längs till höger kan du se hur mycket du skall ta per liter vatten vid 34.8 promilles salthalt ( ca 1.026)

3. Här får du en bra genomgång av Ballingmetoden

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt nu Niklas. Steg ett är att få karet att fungera med ljus, cirkulation och vattenvärdena rätt.

Steg två få i gång den bakteriella nedbrytningen.

Efter någon månad kan det vara dags att fundera på första vattenbytet. Och vänta ut algcyklerna. Sätta i städpatrullen om du inte kör en snabbstartmetod.

När karet börjar fyllas på med koraller och man börjar bli irriterad över att vattenvärdena sjunker är det dags för Ballingmetoden.

Men i början är det bättre att hålla koll på allt som händer i karet och bli kompis med vattentesterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja Stig du har så rätt så, jag är lite för snabb, men det är för att jag vill ligga ett steg före. Jag kör med snabbstart ZEO, karet har snart varit igång en månad och vattentesterna har visat bra resultat hittills tack för all info både Lasse och Stig.

Det var ett riktigt bra program Aqua Calculator, det tackar jag för Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...