Jonna Postat 9 november 2014 Dela Postat 9 november 2014 Jag har väldigt mycket alger i mitt akvarium på både stenar och gruset. Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips på en bra städpatrull och hur många av varje och så vidare...Jag skulle även gärna vilja ha tips på andra fina, snälla, rev vänliga och TÅLIGA fiskar som passar bra till en nybörjare som jag. (ni får gärna komma med förslag på lätta koraller också om ni vill)Detta är lite svårt för mig eftersom jag inte har någon affär i närheten som har saltvattenssaker hemma, utan de får beställa grejerna som jag vill ha. Så jag har egentligen ingen att fråga eller inget att titta på.Jag har ett akvarium som är på 576 liter och som varit igång i ca 5 månader. Det ända "filter" jag har är en skummare.Där i bor det: 1st gul kirurg 2st bangai kardinaler 2st clowner 1st salaris1st putsar räka+ några sniglar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonna Postat 9 november 2014 Författare Dela Postat 9 november 2014 Här är en bild på mitt akvarium, om det skulle hjälpa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Pedersen Postat 9 november 2014 Dela Postat 9 november 2014 Vad som behövs är en ordentlig sjöborre. Leta efter Tripneustes gratilla, http://marinebio.org/species.asp?id=2128. Kan varmt rekommendera den för alger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 9 november 2014 Dela Postat 9 november 2014 Jag skulle börja med att kolla upp vad du har för näringsnivåer i form av fosfat. En annan fråga, vad har du för lyse? Jag tror en fosfatabsorber skulle fixa mkt av algbekymret.Att tillsätta en till fisk för att bekämpa alger är inte rätt väg att gå.Ps. Jag bor bara 6 mil bort om du vill få tips och inspiration. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonna Postat 9 november 2014 Författare Dela Postat 9 november 2014 Jag skulle börja med att kolla upp vad du har för näringsnivåer i form av fosfat. En annan fråga, vad har du för lyse? Jag tror en fosfatabsorber skulle fixa mkt av algbekymret.Att tillsätta en till fisk för att bekämpa alger är inte rätt väg att gå.Ps. Jag bor bara 6 mil bort om du vill få tips och inspiration.Fosfat och nitrat är på 0. Men nu är inte agerna det största problemet. Algerna har börjat lugna ner sig sen jag gjort lite ändringar med belysningen (men jag har fortfarande lång väg att gå innan det är bra) men jag jobbar på det, men det är inte bara därför jag letar fisk... Vad jag vill ha är tips på roliga djur för jag tycker det är lite tomt, och det skulle vara bonus om de gör lite nytta oxå . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan Postat 9 november 2014 Dela Postat 9 november 2014 Hejmed vad mäter du dina värden?du kan omöjligt ligga på 0 i fosfat med den algväxten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan Postat 9 november 2014 Dela Postat 9 november 2014 Glömde en sak !använder du osmos filter, kan vara silikat ochså Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonna Postat 9 november 2014 Författare Dela Postat 9 november 2014 Jaa jag använder bara osmos. Jag använder red sea. Det var iof ett tag sen jag kollade det nu, jag ska kolla bästföre datum och testa igen... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hella42 Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Mycket fint akvarium du har Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille_hallden Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Hej Jonna!Finns rätt så några saltisar i Jönköpingstrakten.Bara hört att det var en tjej som köpt komplett paket av Rilo.Utgår ifrån att det är du?Utifrån alg problematiken, startade du upp ditt kar på motsvarande sätt som Rilo? Med död sten? Skicka ett PM så kan vi skriva några rader och se om du kan komma och titta på ett par kar här i Jönköping.Mvh Christian Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Järv Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 hallå därfrån vad jag har förstått så kan du ha 0 nitrat och phostafat och ha alger då det isåfall är uppbundet i algerna. Jag skulle nog tillsätta något som käkar alger då jag har märkt själv och sett lite runt här på forumet att det kan vara rätt jobbigt att få bort de alger som redan bor i akvariet även om man har 0 i näring.Tips på fiskar annars. Chromis, foxface (Siganus vulpinus), Firefish(Nemateleotris magnifica), Six Line Wrasse (Pseudocheilinus hexataenia).Jag skulle dock vara lite försiktig med mer fisk innan du har fixat ditt algbestånd.MvH Joakim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Du är klok du Järv - helt riktigt algerna kan suga upp allt och du läser 0 fritt i vattenkolumnen. Gå på Rasmus ide med sjöborre - gärna några stycken i början. eremiter funkar också bra. Det finns många bra (och roliga) blennys som är suveräna algätare.MVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonna Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 Hej Jonna!Finns rätt så några saltisar i Jönköpingstrakten.Bara hört att det var en tjej som köpt komplett paket av Rilo.Utgår ifrån att det är du?Utifrån alg problematiken, startade du upp ditt kar på motsvarande sätt som Rilo? Med död sten? Skicka ett PM så kan vi skriva några rader och se om du kan komma och titta på ett par kar här i Jönköping.Mvh ChristianDet är mycket möjligt att det är jag. Jaa jag började med död sten (vilket jag ångrar lite) men jag tycker allt gick bra med uppstarten ända till dessa alger kom... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille_hallden Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Det är mycket möjligt att det är jag. Jaa jag började med död sten (vilket jag ångrar lite) men jag tycker allt gick bra med uppstarten ända till dessa alger kom...Att starta med död sten är väl inga konstigheter, men kräver längre väntan och stegen blir viktigare...?Skall starta upp nästa kar med död sten, då skall jag dock laka ur stenen i flera månader innan den åker i karet med min nuvarande.Kan du plocka ur de stenar utan koraller och rengöra dem handgripligen? Suga upp det på sanden?Sedan städare som beskrivs ovan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonna Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 Det var en smart idé, att jag inte tänkt på det innan. Jag kan nog få upp de flesta stenar utan några större problem. Det får bli morgon dagens projekt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richard-Gbg Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Hej JonnaLasses ide med eremiter är inte så dum heller. Roliga krabater som betar av bra. Gärna några olika arter då vissa äter saker som inte andra äter. Även om alla tycker om algerLycka till Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonna Postat 11 november 2014 Författare Dela Postat 11 november 2014 Okej. Eremiter, sjöborre och tvätta stenar. Det ska jag komma ihåg. Tack så mycket för hjälpen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.