Gå till innehåll

Kan inte komma på vilka fiskar som kan vara bra


Jonna

Rekommenderade inlägg

Jag har väldigt mycket alger i mitt akvarium på både stenar och gruset. Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips på en bra städpatrull och hur många av varje och så vidare...

Jag skulle även gärna vilja ha tips på andra fina, snälla, rev vänliga och TÅLIGA fiskar som passar bra till en nybörjare som jag. (ni får gärna komma med förslag på lätta koraller också om ni vill)

Detta är lite svårt för mig eftersom jag inte har någon affär i närheten som har saltvattenssaker hemma, utan de får beställa grejerna som jag vill ha. Så jag har egentligen ingen att fråga eller inget att titta på.

Jag har ett akvarium som är på 576 liter och som varit igång i ca 5 månader. Det ända "filter" jag har är en skummare.

Där i bor det:

1st gul kirurg

2st bangai kardinaler

2st clowner

1st salaris

1st putsar räka

+ några sniglar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med att kolla upp vad du har för näringsnivåer i form av fosfat.

En annan fråga, vad har du för lyse?

Jag tror en fosfatabsorber skulle fixa mkt av algbekymret.

Att tillsätta en till fisk för att bekämpa alger är inte rätt väg att gå.

Ps. Jag bor bara 6 mil bort om du vill få tips och inspiration.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med att kolla upp vad du har för näringsnivåer i form av fosfat.

En annan fråga, vad har du för lyse?

Jag tror en fosfatabsorber skulle fixa mkt av algbekymret.

Att tillsätta en till fisk för att bekämpa alger är inte rätt väg att gå.

Ps. Jag bor bara 6 mil bort om du vill få tips och inspiration.

Fosfat och nitrat är på 0. Men nu är inte agerna det största problemet. Algerna har börjat lugna ner sig sen jag gjort lite ändringar med belysningen (men jag har fortfarande lång väg att gå innan det är bra) men jag jobbar på det, men det är inte bara därför jag letar fisk... Vad jag vill ha är tips på roliga djur för jag tycker det är lite tomt, och det skulle vara bonus om de gör lite nytta oxå :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonna!

Finns rätt så några saltisar i Jönköpingstrakten.

Bara hört att det var en tjej som köpt komplett paket av Rilo.

Utgår ifrån att det är du?

Utifrån alg problematiken, startade du upp ditt kar på motsvarande sätt som Rilo? Med död sten?

Skicka ett PM så kan vi skriva några rader och se om du kan komma och titta på ett par kar här i Jönköping.

Mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå där

från vad jag har förstått så kan du ha 0 nitrat och phostafat och ha alger då det isåfall är uppbundet i algerna. Jag skulle nog tillsätta något som käkar alger då jag har märkt själv och sett lite runt här på forumet att det kan vara rätt jobbigt att få bort de alger som redan bor i akvariet även om man har 0 i näring.

Tips på fiskar annars. Chromis, foxface (Siganus vulpinus), Firefish(Nemateleotris magnifica), Six Line Wrasse (Pseudocheilinus hexataenia).

Jag skulle dock vara lite försiktig med mer fisk innan du har fixat ditt algbestånd.

MvH Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är klok du Järv - helt riktigt algerna kan suga upp allt och du läser 0 fritt i vattenkolumnen. Gå på Rasmus ide med sjöborre - gärna några stycken i början. eremiter funkar också bra. Det finns många bra (och roliga) blennys som är suveräna algätare.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonna!

Finns rätt så några saltisar i Jönköpingstrakten.

Bara hört att det var en tjej som köpt komplett paket av Rilo.

Utgår ifrån att det är du?

Utifrån alg problematiken, startade du upp ditt kar på motsvarande sätt som Rilo? Med död sten?

Skicka ett PM så kan vi skriva några rader och se om du kan komma och titta på ett par kar här i Jönköping.

Mvh Christian

Det är mycket möjligt att det är jag.

Jaa jag började med död sten (vilket jag ångrar lite) men jag tycker allt gick bra med uppstarten ända till dessa alger kom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket möjligt att det är jag.

Jaa jag började med död sten (vilket jag ångrar lite) men jag tycker allt gick bra med uppstarten ända till dessa alger kom...

Att starta med död sten är väl inga konstigheter, men kräver längre väntan och stegen blir viktigare...?

Skall starta upp nästa kar med död sten, då skall jag dock laka ur stenen i flera månader innan den åker i karet med min nuvarande.

Kan du plocka ur de stenar utan koraller och rengöra dem handgripligen? Suga upp det på sanden?

Sedan städare som beskrivs ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...