Gå till innehåll

Diverse problem 2 månader gammalt kar


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Hej!

mitt kar är nu ca 11v gammalt. har nu efter lite otur med streamers fått hem 2x jebao rw-8 som styrs med en twin controller.

Problemen jag har är följande:

* Hinna på ytan, försökt ändra cirkulationen. hittar dock ingen bra lösning som inte påverkar cirkulationen för mycket.

tunze tar hinnan i vissa vattennivåer men då får jag microbubbler i massor.

* Får inte till cirkulationen som jag vill riktigt, hur skulle ni placera 2 st streamers i ett juwel rio 180? tips mottages

* Om jag inte skrapar rutorna varje dag så är de gröna, inte speciellt mycket men ändå så det syns, låter man det gå ca 4 dagar så ser man knappt in. endast på glaset, algen som kommer är grön, Hård som fan, sitter hårt. i algen ser det ut ungefär som fingeravtryck, dvs spår. inte från snäckorna utan den växer troligtvis så.

* partiklar i vattnet, även en enorm mängd microbubblor

* Microbubblor från min tunze 9004, testat reglera vattennivån flertalet gånger, kan det vara cirkulationen som är för stark vid intaget? startat den med fullt luft intag o testat reglera men utan resultat.

teknik, specifikation och information

Juwel Rio 180 sumplöst

Tunze 9004

2x Jebao rw-8 720-8000 L / H, körs i 3200 L / H st.

4 lysrör, 3 blå 1 vitt. 8 timmar blått 6,5 timmar vitt mitt i den blå tiden 13-21.

osmos enhet har jag o körs till vattenbytten.

Städning

10 tal turbosnäckor

4 eremiter

sjöstjätna

sjöborre

återkommer med vattenvärden ikväll

Min första planerings tråd:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?59938-Saltvattens-tankar-och-i-behov-av-information!

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sätta en streamer på varje gavel så att vattenströmmarna möts vid framrutan mitt i akvariet.

Jag har också en Tunze 9004. Jag kör den på max luft och har inga mikrobubblor. Däremot är den som alla skummare mycket känslig för vattennivån. Jag har vattenytan mitt för insugsgallret. Det är ett krav att fylla på osmosvatten varje dag för att hålla vattenkvalitén konstant. Det blir inga mikrobubblor i mitt kar.

Det jag har att klaga på skummaren är främst att skummarkoppen är för liten så att skum pyser upp genom hålen i locket innan koppen är fylld till en tredjedel. Och den är väl klen till 125 liter.

Algerna tar man bekvämast med magnetalgskrapa med en Easy Blade rakbladstillsats på. Karet är nystartat så algväxten kommer säkert att skifta till andra typer.

Många skummarpumpar ger mindre bubbelstorlek och mer vatten när man stryper luften. Så mer luft kanske kan få bort mikrobubblorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska mikkla lite när jag väl är hemma, gällande microbubblor så har jag som sagt testat precis allt i luft o nivåreglering. Har lock på mitt kar så avdunstningen är ett mindre problem.

dock så kör jag kol o en filterbit i min skummare, vet inte om bubblor samlas där kanske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter som höga näringsnivåer..gör delvattensbyten oftare och var lite x-tra på första veckan typ..30 procent varannan dag tex..ha någon form av fosfatremover också via något filter ,även vadd..byt vadd dagligen i början sen var 3:e dag.vet inte hur mycket fisk du har men ibland behöver man inte mäta för att agera..fördelen med småsystem är snabb effekt via delvattenbyten till en rimlig kostnad...sen ang skummaren har jag modellen under..gör rent skummar koppen o röret upp var 3:e dag numer för full effekt..flaskborsten man fick med fyller sin funktion kom jag på till slut :smiley9:

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...