Gå till innehåll

120 juvel blir salt


Hella42

Rekommenderade inlägg

:) Hej

nu efter många års sötvattens akvarist så måste jag nosa lite på salt åxå, ser ju helt underbart ut!

Så kommer nybörjarfrågorna, bästa skummare? lyse? bra levande sten? ja jag vill veta allt innan jag startar upp

jag kommer köra med led Max spect razor 60 watt , men sen?? låt höra

tack :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Hydor slimskim nano eller Tunze 9004 skummare. En bra streamer, sitter det inte i pengar en Mp10, annars en Tunze.

Levande sten kan du beställa från Triton.

En osmolator är ovärdelig!

Japp LS kommer att beställas från triton.. Själv ska jag kika på dessa skummare som du rekommenderat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har en maxspect razor 16000 k och tycker att den fungerar bra för mitt ändamål. Dvs enklare koraller som sarcophyton, capnella, xenia, stjärnpolyp, skivanemoner, ephyllia, pocillopora, hysterix. Har dock satt pocilloporan och hysterixen högt upp i akvariet. Spridningen av ljuset är lite begränsat men tycker att det går bra med ett akvarium av typen juwel lido 120 :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har en maxspect razor 16000 k och tycker att den fungerar bra för mitt ändamål. Dvs enklare koraller som sarcophyton, capnella, xenia, stjärnpolyp, skivanemoner, ephyllia, pocillopora, hysterix. Har dock satt pocilloporan och hysterixen högt upp i akvariet. Spridningen av ljuset är lite begränsat men tycker att det går bra med ett akvarium av typen juwel lido 120 :)

mvh ante

Är alla dom du beskriver lätta och passa nybörjare Andreas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Nej allt är relativt och hänsyn tas till skötsel av akvariet, val av teknik och val av övriga organismer. Med enklare koraller menar jag jämförelsevis mellan arter av stenkoraller ner till xenia t.ex. Spännvidden är med andra ord stor. Hysterixen och pocilloporan anses lättare och är enligt mig mycket enklare att ha än Acropora.

Xenian och capnellan växer och förökar sig mycket och anses enkel, vilket jag håller med om till fullo. De växer som ogräs och behöver beskäras hos mig. Stjärnpolypen, skivanemonerna kräver hos mig rätt flöde dvs lågt till medel och klarar sig fint i nedre delen av akvariet. Sarcophyton trivs bäst hos mig högt upp på revpelaren tillsammans med en capnella, hysterix och pocilloporan. Ephyllian sitter mitt i akvariet utan direkt riktat flöde och där trivs den fint. Men allt går att göra bättre såklart :) Jag klarar mig just nu med vattenbyten a 10 liter 2 ggr/vecka. Men fortsätter jag med blandrev och stenkoraller kommer säkerligen behovet av annan teknik/tillsatser att krävas.

Akvariet utvecklas med tiden och blir en pågående kunskapsinhämting och med ökad kunskap drivs hobbyn vidare till nya nivåer :) Jag började med en städpatrull, 2 fiskar, xenia och capnella. Idag glider det mer och mer över till stenkoraller :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Nej allt är relativt och hänsyn tas till skötsel av akvariet, val av teknik och val av övriga organismer. Med enklare koraller menar jag jämförelsevis mellan arter av stenkoraller ner till xenia t.ex. Spännvidden är med andra ord stor. Hysterixen och pocilloporan anses lättare och är enligt mig mycket enklare att ha än Acropora.

Xenian och capnellan växer och förökar sig mycket och anses enkel, vilket jag håller med om till fullo. De växer som ogräs och behöver beskäras hos mig. Stjärnpolypen, skivanemonerna kräver hos mig rätt flöde dvs lågt till medel och klarar sig fint i nedre delen av akvariet. Sarcophyton trivs bäst hos mig högt upp på revpelaren tillsammans med en capnella, hysterix och pocilloporan. Ephyllian sitter mitt i akvariet utan direkt riktat flöde och där trivs den fint. Men allt går att göra bättre såklart :) Jag klarar mig just nu med vattenbyten a 10 liter 2 ggr/vecka. Men fortsätter jag med blandrev och stenkoraller kommer säkerligen behovet av annan teknik/tillsatser att krävas.

Akvariet utvecklas med tiden och blir en pågående kunskapsinhämting och med ökad kunskap drivs hobbyn vidare till nya nivåer :) Jag började med en städpatrull, 2 fiskar, xenia och capnella. Idag glider det mer och mer över till stenkoraller :)

mvh ante

Tack för kanonbra info! Jag har köpt skummare deltec mce 300 begagnad men hoppas det blir bra:) vad har du för pumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med karet?

Tack, det går fint :)

skummare tunze 9004 beställd, och 5 kilo levendesten,salt och refraktometer,optisk, allt beställt från triton i går söndag, så hoppas att kunna sätta igång karet i slutet på veckan! :ler: så spännande! får kika på stenens myllrande liv * hoppas jag* i ett par månader.. men visst ska man tillsätta städpatrull vid 0 nitrit? ska tillsätta mer sten såklart senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...