Gå till innehåll

fundering kring skummare


kladd3

Rekommenderade inlägg

Hej

Tänkte kolla med expertisen här på guiden vad som ställer till problem. Har en skummare av märket rlss 6i som är gjort för akvarium på 400-600 l mitt kar ligger på kanske 320 l så skummaren är kanske lite överdimensionerad.

Mitt problem är att den skummar på riktigt bra 70% av tiden men ibland så skummar den nästan inte alls utan det bara bubblar litegrann, detta är oftast vid matning eller när man pysslat lite i karet, men det händer även annars också. Kan det vara så att skummaren som sagt är överdmmensionerad och belastningen i karet är inte mer än 4 fiskar och några räkor.

//Christoffer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren kommer bara skumma när det finns "skräp" i vattnet. Dvs om den är rätt dimensionerad enligt min uppfattning så skall den inte behöva gå hela tiden och kunna rensa rent relativt snabbt. Om jag stänger av skummaren en dag och sedan kör igång den så kommer min skumma i kanske 6 timmar sedan är det som vanligt igen och den skummar bara i samband med matning eller som du nämnt ovan att du rört i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...