Gå till innehåll

Frågor om hållbarhet


Zapf

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har precis flyttat och planerar en ny burk på 200x80dx70h :-)

Till den hade jag tänkt bygga en aluminiumbänk av fyrkantsrör med diverse knutar. Jag har sett att akvariehandlare i Stockholm säljer sådana aluminiumbänkar till 200x70x70 med 8 ben. Jag planerar att ha 10 ben men mitt akvarium är ju 10 cm djupare. Jag vill absolut hålla sidorna och utrymmet under akvariet öppet.

Jag har kollat in Bauhaus aluminiumprofiler och knutar http://www.bauhaus.se/alu-fyrkantror-30x30x2mm-2m.html . Sidorna på profilen är 3 cm och godset 2mm tjockt. Jag har för mig att jag sett att aluminium bänkar vanligtvis har 2,5cm fyrkantsaluminiumprofil? I så fall borde 3cm vara mer hållbart tänker jag

Är det någon som har lite koll. Kommer bänken hålla för 1120 liter vatten, 200 kilo glas plus innehåll m.m. m.m.

Är jag på säkra sidan?

Lite bilder från Sketchup:

post-6866-14468934800252_thumb.jpg

post-6866-14468934799951_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror akvariet spricker.

Ställbara fötter saknas så trycket på glaset blir ojämt. En lamellträskiva + frigolit gör ingen större skillnad för med 80 cm bredd kommer kraften att koncentreras vid fram och baksida.

Dessutom är det inga stag som skyddar mot att benen böjs i sidled men det går att skruva fast stativet i väggen bakom.

Ett svetsat och pulverlackat stålstativ med ställbara fötter skulle jag använda till en öppen lösning.

Vad har du för golv? Det måste också klara tyngden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet skall absolut ha skiva och tryckutjämnande material under och betongplattan under golvet kommer säkert att hålla :-) Så det finns metallförstärkta knutar? Det var en väldigt viktig info, måste kollas upp. Nån som vet vart jag hittar sådana om inte på Bauhaus? Men tror ni aluminiumprofilen är tillräcklig? 80 cm djup utan stöd under?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

plastknutar håller INTE. Har testat själv för många år sen med katastrofala följder. måste va stålförstärkta när det blir så stora tyngder. Är även som stig sa tveksam då jag tror att det blir vingligt utan mellanstag. möjligen om det skruvas i väggen. Ställbara fötter är nog också ett måste

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kan du plocka ihop din ställning men det finns en anledning till att akvariebänkarna ser ut som de gör. Du bör har tvärstag och längsgående stag på ca 15 cm höjd. Jag har själv haft en ställning som överst hade ett 720 kar (200*60*60) och instucket på tvärstagen under ett 500 liters kar (200*50*50) 8 par ben - nema problema

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite osäker på golvet men gissar att det ligger nån papp och sedan parkett på det. Tvärstag hade jag ju gärna hoppat över men längs bakre långsidan och på ena kortsidan hade det funkat. Ska kolla in din länk Lasse. Tyvärr så har gah alberts endast plastknutar verkar det som http://www.gah.de/en/produkte/170/128/

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställningen kommer förvisso att kläs in i trä. Om det går att fästa profilen i träskivorna borde ju det ge ordentlig stadga. Hur känsligt är det att borra igenom aluminiumprofilen? Kan det påverka hållbarheten i nån större utsträckning? Typ 6-8 mm hål och inte allt för många? Byglar över profilen kanske är ett bättre alternativ

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där :-) Tyvärr ingen bild på det. Samt att jag önskar ett 80 högt bord. Men då vet vi åtminstone att det håller (eller att nån kunnigare än jag tror det i alla fall :).

Ah nu såg jag din höjdkommentar

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där :-) Tyvärr ingen bild på det. Samt att jag önskar ett 80 högt bord. Men då vet vi åtminstone att det håller (eller att nån kunnigare än jag tror det i alla fall :).

Ah nu såg jag din höjdkommentar

Sent from my iPad using Tapatalk

Glömde att det var 75 högt. Skall inte vara några problem med 80 cm högt. Rören tar mycket i vertikal kraft - bara se till att det inte blir några diagonal krafter. Ettdera genom bygga in ställningen eller fästa den mot väggen. Ställningen håller men du får räkna på antalet ben och vilka krafter ditt golv klarar. Ställbara fötter och mellanlägg av stål (ex 100*100*6 mm) behövs nog.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns eller fanns ett standardakvarium som är 250 x 75 x 60, 1125 liter. Till det finns bänk som ser ut som till ett 720 men med tio ben. Inga konstigheter i övrigt. Så ja, det håller.

Men.

Den där konstruktionen i första bilden. Dels så har den inte ställbara fötter vilket gör att det ställs stora krav på att golvet är absolut slätt. Är det inte det så måste man fixa till det, flytspackel, palla upp med nåt, det ska vara slätt bara. Dels så ställer konstruktionen stora krav på inmätning och montering. Kapar man ett rör nån mm för långt och slår upp det lite för kort på knuten, då är det tillräckligt för att ställa till det.

Ett annat problem är att det kan vrida sig. Hela rasket kan sticka åt sidan och det blir ju aningen tråkigt. Det kan lösas genom att skruva skivor på bakkanten och sidorna samt ovanpå. Det stagar upp det tillräckligt.

Däremot ser jag inget problem i att botten hänger fritt om det skulle bli så, det tål den om den är rätt dimensionerad. Är det ett ramakvarium är det bättre att ha det så, fri botten. Med helglas så är det ingen nackdel med en skiva och något mjukt under, liggunderlag, tunn frigolit eller nåt.

Så, jo man kan göra så där men det är inte utan anledning som bänkar i aluminiumrör brukar se ut som de gör med ställbara fötter och en mellanvåning. Det ger helt enkelt mycket större möjligheter att kompensera för ojämnheter i golv och utförande av bänk plus att det blir vridstyvt utan extra arbete. Mycket enklare att bygga så alltså, inte alls samma krav på noggrannhet.

Oavsett hur man nu sätter upp det, knutar och rör kan fås från Imazo där det är lämplig sort. Vilken vanlig zoohandel som helst med lite serviceanda kan ge ett pris på det som behövs, kan fås valfritt som hela rör eller färdigkapat. Ta och jämför priset med hur det ser ut på andra håll, särskilt rören kan ha konjunkturberoende pris och då kan det ibland vara bra att köpa hos nån där priset är lite trögrörligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...