Gå till innehåll

Tunze 9001 Lossnar


Axxe

Rekommenderade inlägg

Helt skumt :smiley9: kommer in i rummet o skummaren ligger på botten, koppen flyter runt i karet och magneterna sitter kvar på rutan. Vibrationer som fått den att släppa från magneten kanske? Någon som varit med om något liknande? Den var ordentligt iklickad och min tanke var att den där aldrig skulle släppa i första taget. Hmm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorå, tassarna sitter som de ska på magneterna, själva skummarn som lyckats klicka bort sig från magneterna som satt så fint på rutan där de skulle. Måste vara de vågrätt placerade clipsen som håller fast distansen eller magneten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid närmare inspektion verkar det som om den en clipen har mindre "hullingar" samt att hålen på distansen är någon mikrometer större än de direkt på magneten. Men då borde bara ena sidan poppat ur och skummaren borde tiltat istället för att släppa helt.

Börjar i de enkla och vrider distan 180grader o ser om den fäster bättre. Hursomhelst blir det ett visst glapp så skummaren glappar några grader lodrätt åt båda hållen, fick lägga en tunn tunn plastbit under distansen i nederkant för att få den att hålla sig helt lodrätt utan spel. Kanske plastbiten som arbetat sig uppåt iom vibrationer o således klickat av hela enheten från fästet.

Hurom, jäkligt mysko :) Bara tur att luft suget höll sig ovan ytan så det inte blev någon vattenfontän upp i belysningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har en också men den har aldrig lossat där imot är det glappet du talat om på det interna magnetfästet på min också skummaren blir aldrig vågrät.

Jag satte en oring mellan internamagneten och skummaren ( har det korta fästet ) blev bättre men inte hel i våg tog

då en del från ett hängfätse uformat från en annan pump och trädde den över glas kanten och ner i skummarens öppning då blev den helt vågrätt skummar bättre.

Detta är ju inte helt optimalt kan man tycka när man köper en ny vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med och bubblorna är inte så nice heller efter matning om man som jag har den i burken alltså inte i en sump

( i sump kan man ju filtrera bort bubblor effektift ) hittade på en bubbelfälla som funkar i returen där bubblorna kommer ut

satte jag en bit filterskumgumi av medeltäthet så nu är det inte så märkbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Presis skumgummibiten jag har skurit till är ca 2 cm tjock och jag har satt den från den kant/styrning som finns

i den löstagbara plast kammaren som är utblåset mot pumpen och sett till att den inte sticker ut utanför böjen och

inte trycker mot pumpen.

Du ser kanten på bilden

post-7231-14468934807232_thumb.jpg

Med ytskummar röret på så blir det inte lika mycket bubblor också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo tänkte inte plugga igen avloppet, precis bara så jag får en klack som riktar bubbelströmmen mer uppåt och tillbaks än vad den gör nu, sen att lite mikrobubblor smiter rör mig inte i ryggen, men helt klart så blir det mindre o mindre bubblor med tiden, kör med ytskummarröret.

För mig i mitt lilla kar så orsakar strömmen ett sug som suger ut onödigt mkt bubblor på ena sidan, så lite styrning o vindskydd av bubblorna är planen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt dit skummarn igen nu, med mindre plastbit för glappet. Dock har hela konstruktionen blivit svajig, man ser rent hur skummarn svajar i den ändock ganska svaga strömmen. Kan ha varit dessa svajningar som tillslut fått skummarn att klicka loss, för hårt håller inte clipsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...